Trainingsschema: broodnodig of overbodig?

Lysanne Wilkens Zaterdag, 3 april 2021
Trainingsschema: broodnodig of overbodig?

Sommige hardlopers kunnen niet zonder de structuur van een trainingsschema, anderen willen er liever niets van weten. Is het bevorderlijk voor je hardloopprestaties? Of kun je net zo goed zonder schema trainen?

Trainingsschema’s zijn er voor iedere hardloper, van beginner tot gevorderde. In een vooraf bepaald aantal weken bouw je op naar een bepaalde afstand. De meeste trainingsschema’s bestaan uit een gebalanceerde samenstelling van rustige en meer intensieve trainingen, plus de nodige rustdagen. Zo breid je het aantal kilometers gedoseerd uit en is de kans dat je overbelast raakt kleiner.

Belangrijk is wel dat je een trainingsschema kiest dat bij je past. Via hardlopen.nl kun je een schema van 6 of 12 weken downloaden dat aansluit bij jouw niveau en ambitie. Houd er rekening mee dat een schema van 6 weken behoorlijk progressief is. Een opbouw van 12 weken geeft je spieren en gewrichten meer tijd om aan de hardloopbelasting te wennen.

Of een trainingsschema wel of niet iets voor jou is, hangt grotendeels af van jouw ambitie. Heb je jezelf een bepaald doel gesteld? Dan is een trainingsschema een handig hulpmiddel om hier stapsgewijs naartoe te werken.

Van doelen naar daden

Heb je een bepaald doel voor ogen? Met een trainingsschema werk je gestructureerd richting jouw hardloopdoel. Je weet precies wat je moet doen om uiteindelijk jouw doel te behalen. Iedere training die je doet, is een stap vooruit. Dat motiveert. Je slaat je training echt niet zomaar over als je trainingsschema aangeeft dat er getraind moet worden. Met het doel dat je jezelf hebt gesteld in je achterhoofd – en de wetenschap dat je met iedere training een stap dichterbij dit doel komt – wordt het makkelijker om jezelf te motiveren de deur uit te stappen.

Variëren kun je leren

Vind je het lastig om te bepalen wat voor training je kunt doen? Met een trainingsschema is dit probleem verholpen. Je werpt één blik op je trainingsschema en weet wat je vandaag te doen staat. Veel trainingsschema’s bieden bovendien volop variatie in het soort trainingen, de lengte en het tempo. Geen week is zo hetzelfde!

Maar onthoud: een trainingsschema is niet heilig. Luister altijd naar je lichaam. Ben je vermoeid of heb je ergens last? Doe een stapje terug en pas je training aan. Zodra je weer fit bent, kun je het trainingsschema voorzichtig oppakken.

Natuurlijk kun je ook prima hardlopen zonder trainingsschema. Zeker wanneer je loopt voor ontspanning en plezier is de vraag of je zin hebt om te lopen misschien wel de belangrijkste. Maar heb je de ambitie om je conditie te verbeteren, sneller te worden, of ben je op zoek naar meer structuur? Dan is een trainingsschema een handig hulpmiddel om op een verantwoorde manier je hardlooptrainingen in te vullen.

10 kilometer 5 kilometer Beginner Halve marathon Hardloopschema Wedstrijd Wegevenement Sneller worden Conditie verbeteren
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.