Training

Een persoonlijke toptijd verbeteren geeft iedere hardloper een kick. Maar hoe zorg je ervoor dat je sneller wordt? Het antwoord hangt af van de vraag of jij meer van de korte loopjes bent of liever voor halve en hele marathons gaat.

Als je steeds verder wilt kunnen hardlopen, dan is het simpel: je maakt je training gewoon steeds een stukje langer. Maar steeds sneller leren lopen is wat gecompliceerder. Gelukkig kunnen intervaltrainingen je daarbij helpen, zeker als 5 tot 10 kilometer hardlopen jouw favoriete afstand is.

Intervaltraining

Je lichaam leert tijdens een intervaltraining hoe het sneller energie kan verbranden. Je kunt tijdens zo’n training bijvoorbeeld drie minuten snel hardlopen afwisselen met drie minuten rustig hardlopen. Of je doet een snelle looptraining waarbij je het tempo constant net iets hoger houdt dan je normaal zou doen, op ongeveer 90 procent van je maximale hartslag.

Neem voldoende rust

Pas wel op dat je geen blessure oploopt als je enthousiast begint met intervaltraining. Plan na elke training in elk geval één rustdag in. Daardoor kun je fris en fruitig aan je volgende training beginnen.

Snelle duurtraining

Ben jij meer van de lange afstanden boven de 20 kilometer? Dan heb je een heel andere training nodig om sneller te worden. Kies je voor een intervaltraining, dan is de kans groot dat je in de laatste kilometers door je energievoorraad heen bent. Je kunt beter snelle duurtrainingen doen. Daarmee verbeter je je uithoudingsvermogen en leer je beter omgaan met energie.

Tempo

Een voorbeeld van zo’n snelle duurtraining is dat je begint met hardlopen op een gemiddeld tempo en daarna steeds sneller gaat lopen tot je echt tegen het maximale van je hartslag aan zit. Een andere mogelijkheid is een tempotraining waarbij je snelheid telkens gelijk blijft en net wat hoger ligt dan je normaal prettig vindt.

Energie overhouden

Let er bij het doen van een snelheidstraining wel op dat je energie overhoudt om aandacht aan je looptechniek te besteden en om ook de laatste kilometers goed door te komen. Het is niet de bedoeling dat je halverwege al niet meer verder kunt omdat je spieren overbelast zijn of omdat je misselijk bent. 

Bron: Beterhardlopen.nl

Foto: Shutterstock