5 tips voor de hardlopende diabeet (type 2)

Tara Vossers Dinsdag, 19 december 2017
5 tips voor de hardlopende diabeet (type 2)
Hardlopen.nl-expert en sportdiëtiste Tara Vossers gaf gisteren advies over de rol van voeding als je diabetes type 2 hebt. Als het goed is begrijp je nu een stuk beter hoe de koolhydraatstofwisseling werkt en waarom het verminderen van koolhydraten goed kan zijn als je diabetes type 2 hebt. In het tweede deel geeft ze een aantal praktische tips mee hoe jij als hardloper met diabetes type 2 het beste je voeding kan inrichten.

Allereerst is het enorm belangrijk om deze zoektocht niet alleen voort te zetten. Het anders inrichten van je voedings- en beweegpatroon kan grote gevolgen hebben voor je bloedsuiker. Soms betekent dit dat je de medicatie kan gaan afbouwen, echter heb je hierbij professionele begeleiding nodig. Maak dus altijd eerst een afspraak bij je huisarts alvorens je hiermee aan de slag gaat. Voor tips rondom het inrichten van de training, verwijs ik je graag door naar een eerder geschreven artikel:

Tip 1: Extraatjes laten staan

Laat de zoete extraatjes in je voeding zoveel mogelijk achterwege. En met extraatjes bedoel ik: het bakje chips in het weekend, de koekjes bij de koffie, de reep chocola in de avonduren en de vanille vla als toetje. Probeer deze producten nog maar af en toe te nemen en niet meer dagelijks. Dat scheelt al een hoop koolhydraten!

Tip 2: Drankjes

Drink geen koolhydraten. Dat wil zeggen, liever geen frisdrank, melk, vruchtensappen of versgeperste jus d'orange. In deze suikerrijke dranken, ook al lijken ze heel gezond, zitten veel koolhydraten. Hier gaat je bloedsuikerspiegel heel snel van stijgen, waardoor er ook veel insuline moet worden aangemaakt. Drink bij voorkeur water, thee of koffie (zonder suiker).

Tip 3: fruit

Fruit staat bekend als gezond en dat is het ook. Het bevat veel vezels, vitaminen en mineralen. Echter bevat fruit ook veel suikers en dus koolhydraten. Om deze reden is het niet verstandig onbeperkt fruit te eten. Beperk de inname van fruit en neem nog maar maximaal 1 tot 2 stuks per dag.

Tip 4: kijk op de verpakking

Verpakkingen van voedingsmiddelen geven ons veel informatie, waaronder ook informatie over de hoeveelheid aanwezige koolhydraten. Ga eens verpakkingen vergelijken en beoordeel in welk product de minste koolhydraten zitten. Probeer de producten met veel koolhydraten erin achterwege te laten. Vergelijk bijvoorbeeld eens een fles ketchup met een pot echte mayonaise, een behoorlijk verschil in hoeveelheid koolhydraten….

Tip 5: Hoofdmaaltijd

Richt de hoofdmaaltijden anders in. Eet niet alleen maar brood maar voeg ook eens een product toe dat niet zoveel koolhydraten bevat, bijvoorbeeld zuivel of een gekookt eitje met groente. Ook bij het avondeten kun je ervoor kiezen meer groenten op te scheppen en wat minder aardappelen.

Advies bij hardlopen

En wat als je besluit een rondje te gaan hardlopen, moet je dan van tevoren nou juist veel of weinig koolhydraten gaan eten? Door het rondje hardlopen kan je bloedsuiker dalen, wat een hypo (een te lage bloedsuikerspiegel) in de hand kan werken. In de meest ideale situatie is het advies om de medicijnen rondom het rondje hardlopen te verminderen. Zodat de kans op een hypo kleiner wordt. En hierdoor hoef je waarschijnlijk geen extra portie koolhydraten te eten, om een hypo te voorkomen. Win-win!

Lees ook het andere artikel van Tara Vossers: Welke rol speelt voeding bij de hardlopende diabeet (type 2)?

Foto: Shutterstock

Tara Vossers
Geschreven door

Tara Vossers

Tara Vossers heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.