Altijd een volle tank tijdens het hardlopen

In samenwerking met Jumbo Foodcoach
Woensdag, 2 december 2020
Altijd een volle tank tijdens het hardlopen
© Barbara Kerkhof

Hoeveel moet je eten voordat je gaat hardlopen? En wanneer kan je lichaam tijdens het lopen wel wat nieuwe energie gebruiken? Alleen als je lichaam van de juiste hoeveelheid en type brandstoffen is voorzien, kan je optimaal presteren. Wij geven je vijf tips om helpen te voorkomen dat je met een lege tank komt te staan. Bovendien verklein je daarmee ook nog eens de kans op maagdarmklachten.

1. Koolhydraten

Wanneer je je intensief inspant doet je lichaam een beroep op je koolhydraten. Deze worden beperkt opgeslagen in je spieren en lever. Zorg dat je koolhydraatvoorraden goed gevuld zijn voor het sporten. Dat doe je door voor het sporten koolhydraatrijke maaltijden te nuttigen.

2. Voorkom maagdarmklachten

Je wilt natuurlijk sporten zonder maagdarmklachten. De kans daarop verklein je door je laatste maaltijd twee tot drie uur voor je inspanning te nuttigen. In de praktijk eet je vaker dichter op je training of wedstrijd. Let er in dat geval op dat je een maaltijd eet met minder eiwitten en vetten.

3. Anderhalf uur intensief sporten

Zijn je koolhydraatvoorraden goed gevuld? Dan heb je voldoende energie om ongeveer anderhalf uur intensief te sporten.

4. Anderhalf uur of langer intensief sporten

Ga je anderhalf uur tot twee uur sporten? Dan kan je lichaam wel wat extra energie gebruiken tijdens je inspanning. Jumbo Foodcoach adviseert minimaal 20 gram koolhydraten per uur. Ga je langer dan twee uur hardlopen? Dan is het advies om minimaal 40 gram koolhydraten per uur te nuttigen.

5. Handige snacks voor onderweg

Om je koolhydraten tijdens het sporten aan te vullen, kun je kiezen voor een ontbijtkoek of krentenbol. Ook zijn er energierepen die je een boost geven. Pak je liever iets vloeibaars? Kies dan voor een isotone sportdrank.

Jumbo Foodcoach
Logo Jumbo Foodcoach
In samenwerking met

Jumbo Foodcoach

Jumbo Foodcoach geeft je een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. En dat met lekkere, gevarieerde en makkelijke recepten. De app is beschikbaar voor hardlopers, wielrenners, fitnessers en hockeyers.