Zo motiveer je jezelf in de winter

Lysanne Wilkens Vrijdag, 8 januari 2021
Zo motiveer je jezelf in de winter
© Erik van Leeuwen

De koude, gure en donkere dagen moedigen niet bepaald aan om de deur uit te stappen. In plaats van je hardloopschoenen aan te trekken, kan het veel aantrekkelijker lijken om op de bank onder een dekentje te kruipen op de bank te ploffen. Maar zo makkelijk geef je jezelf niet gewonnen, toch?! Met deze tips overwin je de innerlijke weerstand en motiveer je jezelf om wél te gaan hardlopen.

Iedereen heeft weleens last van een motivatiedipje. Zeker in de winter is het niet ongebruikelijk dat het je wat meer moeite kost om jezelf naar buiten te slepen. Eenmaal onderweg verdwijnt de tegenzin als sneeuw voor de zon, stroomt de positieve energie door je aderen en kom je opgeladen weer thuis. Maar die eerste stap, hoe zet je die? Een aantal tips om het makkelijker te maken!

Kies het juiste moment

Dat je aan het eind van een lange dag geen zin meer hebt om te gaan hardlopen, kunnen we begrijpen. De oplossing is simpel: ga eerder op de dag! Nu we massaal thuiswerken, ben je waarschijnlijk flexibeler wat betreft je dagindeling. Ga bijvoorbeeld direct na het opstaan, zodat er niets meer tussen kan komen. Of doop de lunchpauze om tot jouw nieuwe hardloopmoment. Bijkomend voordeel: daarna kruip je weer fris en opgeladen achter je bureau.

Maak er een routine van

Als je vandaag geen zin hebt, kun je ook morgen gaan toch? Trap er niet in! Waarschijnlijk bedenk je morgen weer een ander excuus. Om de regelmaat erin te houden, kun je het beste vaste dagen aanhouden waarop je gaat hardlopen. Door er routine van te maken kost het je minder moeite om ook daadwerkelijk je hardloopschoenen aan te trekken. De beslissing om te gaan, hoeft niet meer gemaakt te worden. Terugkrabbelen is ineens geen optie meer.

Spreek met iemand af

Afspraken met jezelf ben je eerder geneigd af te zeggen dan afspraken met een ander. Zoek daarom een hardloopmaatje, zodat je elkaar kunt motiveren. Dat kan net de stok achter de deur zijn die je nodig hebt. Ook kun je jezelf aansluiten bij een atletiekvereniging of loopgroep. Samen sporten zorgt voor meer motivatie, plezier en succes.

Stel een doel

Het stellen van een doel houdt je gemotiveerd. Schrijf je in voor een virtueel hardloopevenement of probeer je persoonlijke record op de 5 of 10 kilometer te verbreken. Door een doel in je achterhoofd te hebben, wordt het makkelijker jezelf de deur uit te slepen. Zeker wanneer je een trainingsschema gebruikt om hier naartoe te werken, zal je niet zomaar meer een training overslaan.

Beloon jezelf

Wanneer je een reden nodig hebt om de deur uit te stappen, kan het helpen om een beloning te koppelen aan het hardlopen. Het idee dat er bij terugkomst een warme kop chocolademelk met slagroom op je wacht, maakt het minder erg om de kou te trotseren. Ook een mooi setje hardloopkleding doet wonderen. Zin kun je maken, zo blijkt.

Het maakt je gelukkig

Veel mensen voelen zich in de winter vaker neerslachtig, moe en lusteloos. Dat komt door het gebrek aan daglicht en zonlicht, wat de productie van serotonine vermindert. Deze neurotransmitter heeft effect op onze stemming en een gebrek hieraan kan leiden tot sombere gevoelens. Hardlopen is de beste remedie: het zorgt namelijk voor de aanmaak van allerlei stofjes die je een gelukkig gevoel bezorgen. Je wordt vrolijker, zit lekkerder in je vel en het geeft je een goed gevoel. Dat alleen al maakt dat je een rondje wil lopen toch?

Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.