Training

Je hardloopdoel is goed geformuleerd en afgebakend. Maar hoe zorg je nu dat je deze ook volhoudt? Allereerst door in te zien dat jouw eigen gedrag hiervoor bepalend is. Zoals bij bijna elke verandering. Want zeg nu zelf: of je in een goede of slechte conditie bent, is voor een groot deel het resultaat van jouw gedrag. Gedragsverandering is de sleutel tot het volhouden en realiseren van doelen. Het klinkt logisch, maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom 5 tips die jou helpen om je voorgenomen gedrag, dat past bij jouw doel, echt te realiseren.

1. Communiceren en een buddy

Vrienden, collega’s, familieleden: vertel iedereen die het maar wil horen over jouw hardloopdoel. En leg ook uit waarom je dit nastreeft. Hoe meer ze weten, hoe groter de kans dat ze er rekening mee houden. Bijvoorbeeld door je te motiveren, de tijd te geven. Misschien zelfs door samen de hardloopschoenen aan te trekken. Een buddy kan een extra stimulans zijn. Wijs een vriend, vriendin, collega, partner of trainer aan en maak samen afspraken hoe hij of zij jouw stok achter de deur is.

2. Techniek

Van uitgebreide Excel sheets na afloop bestuderen, tot simpelweg tijd of kilometers bijhouden. Laat techniek en apps je helpen jouw doel vol te houden. Ook een reminder om te gaan lopen of je buikspieren te trainen kun je op je smartphone ontvangen. Maak gebruik van alle motivatie en registratie die jij wenst. En deel je de updates en voortgang vanuit de app via social media kanalen? Reken dan op extra motivatie, én (sociale) druk als je even niets van je laat horen.

3. Beloning

Trainer Rob Veer: ‘Beloon jezelf elke keer als je een subdoel bereikt. Met een aardigheidje. En sta dan even stil bij wat je hebt bereikt en waarom het gelukt is. Wees er trots op en werk met meer zelfvertrouwen toe naar het volgende subdoel.’ Denk vooraf even na wanneer en hoe jij jezelf beloont. Wanneer ben je bijvoorbeeld tevreden? Overigens is een compliment uit je omgeving, of felicitatiebericht uit een app (Goed bezig!) al heel motiverend.

4. Genieten

Bijna iedereen is gericht op het resultaat. Wilskracht, ambitie en prestatie zijn nodig om je doel te bereiken. Maar vergeet ook niet “te genieten van de reis”. Deze metafoor is niet voor niets ontstaan. Tijdens reizen geniet je uitgerekend van de weg, de reis zelf. Van wat je ziet, doet en meemaakt. Zie jouw doel ook als een reis, en probeer onderweg zoveel mogelijk te genieten.

5 Samen

Rob Veer: ‘Hardlopen met een aantal gelijkgestemde loopmaatjes uit de buurt kan zeer motiverend werken. Je kunt er ook voor kiezen om één of meerdere keren per week met een atletiekvereniging of loopgroep mee te doen. Wees niet bang dat je daar slechts afgetrainde kilometerbeulen treft. Bovendien zijn er deskundige trainers die je graag helpen bij de uitvoering van jouw doel.’ Zoek een club die past bij jou!

Tot slot zegt trainer Rob Veer: ‘Falen bestaat alleen in de vorm van opgeven. Je komt ongetwijfeld tegenslagen tegen en voor teleurstellingen te staan. Laat je niet uit het veld slaan, maar stel de doelen bij en blijf je inzetten om ze te bereiken.’

Lees meer over Hardloopdoelen formuleren

Door Esther Vliege

Esther Vliege interviewt bekende en onbekende sporters over atletiek, en over hardlopen in het speciaal. Als freelance sport-multimedia publisher creëert ze content voor print en online. Als ze niet schrijft over hardlopen, loopt ze zelf een rondje door de duinen.