Fact check: herstelt je lichaam sneller na een koude douche?

Brenda Frunt Zaterdag, 5 december 2020
Fact check: herstelt je lichaam sneller na een koude douche?

‘Mag ik ook koffie mama?’, vraagt mijn dochter.
Snel steekt ze een vinger in mijn koffiekopje en likt eraan.
‘Bah, dat is vies!’, zegt ze.

Toen ik haar leeftijd was vond ik het ook smerig. Nu geniet ik juist enorm van mijn kop koffie. En zo is het ook met koud douchen: in het begin gruwel je ervan, maar uiteindelijk ga je het heerlijk vinden.

Waarom is een koude douche goed voor hardlopers?

Je bloedvaten vernauwen als je onder een koude douche staat. Na afloop gaan je bloedvaten weer open en komt de doorbloeding extra op gang. Afvalstoffen worden razendsnel afgevoerd. Tegelijkertijd kan je lichaam in hoog tempo zuurstof en voedingsstoffen in de spierweefsels opnemen. Het resultaat? Sneller herstel!

Deze training van je bloedvaten zorgt voor een betere doorbloeding en een energieboost. Ook ga je merken dat je het minder snel koud hebt.

Nog een voordeel: je lichaam leert om wit vet, via bruin vet, in te zetten als brandstof. Je hebt twee types vetweefsel. Witte vetcellen zorgen voor de opslag van energie rondom onze heupen en buik. Bruine vetcellen slaan geen vet op, maar zetten juist vetzuren en glucose (een soort van suiker) uit je voeding om in warmte. Ook helpt bruin vet bij het opbouwen van spiermassa na een training, en de aanmaak van witte bloedcellen. Witte bloedcellen verdedigen je lichaam tegen infecties veroorzaakt door bacteriën en virussen. Dat betekent een betere weerstand. Ook remt een koude douche ontstekingen in je lijf.

Is het de bedoeling dat je alleen nog maar koud gaat douchen?

Dat mag, maar na 30 seconden blootstelling aan een temperatuur van 16 graden of lager heb je al de eerste voordelen te pakken.

Hoe start je met koud douchen?

Eerst een overweging voordat je start. Heb je hartklachten? Raadpleeg dan altijd eerst je arts voordat je gaat beginnen met koud douchen.

Wil je starten? Doe het dan stapje voor stapje. Begin met een warme douche en laat de temperatuur geleidelijk dalen. Probeer het elke douchebeurt iets langer vol te houden, tot je op minimaal 30 seconden zit en maximaal 16 graden.

De gouden tip: adem kort in en langer uit en verzet je zo min mogelijk tegen de kou.

Als je gewend bent aan de koude douche en een stapje verder wilt, dan kun je een ijsbad proberen!

Waarom zou je in een ijsbad gaan liggen?

In een ijsbad ervaar je de voordelen van kou nog sterker én het is bovendien een echte ervaring om je een paar minuten onder te dompelen in ijskoud water.

Natuurlijk is hierbij een goede voorbereiding essentieel. Door heel het land geven wij, in samenwerking met onze professionele Wim Hof trainer, workshops. Dit kan individueel of in teamverband met je hardloopgroepje of bijvoorbeeld collega’s.

Stuur een bericht voor meer informatie naar hardlopen.nl expert Brenda Frunt als je deze uitdaging aan wilt gaan!

Brenda Frunt
Vraag de expert

Brenda Frunt

Sportdiëtist

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. Als hardlopen.nl expert beantwoordt zij jouw specifieke vragen.