Wees je bewust van je lichaamshouding en looptechniek. Dit klinkt logisch, maar wordt nog wel eens vergeten. Juist bij vermoeidheid gaan hardlopers vaak ‘sloffen’ met de voeten of naar de grond kijken, wat de kans op blessures sterk verhoogt. Met kleine aanpassingen in je houding en techniek kunnen je prestaties snel verbeteren. Door naar voren te kijken creëer je bijvoorbeeld minder druk op je kuiten en achillespezen tijdens het hardlopen.

Voetlanding: middenvoet

90 procent van de mensen land op de hak. De ideale voetlanding is op de middenvoet. Het probleem met op de hak landen is namelijk dat het lichaam zwaartepunt achter de landing zit waardoor je jezelf met elke pas afremt. Daarnaast moet je, wanneer er op de hak wordt geland, de knie buigen om vervolgens naar voren te gaan (je kan niet met een gestrekt been over de hak heen). Hierdoor kom je terecht in een zittende loophouding. Vervolgens moet je je weer uit gaan strekken, waardoor er een bounce beweging ontstaat. Je remt jezelf dus niet alleen af maar je verspilt ook heel veel energie in de opwaartse beweging. Maak een pas en zet je voet onder je neer waardoor je op je middenvoet land.

Armbeweging

Wat ook heel erg belangrijk is zijn de armen. Je armen gebruik je ook tijdens het hardlopen, alleen gebeurt dit heel vaak niet op de juiste manier. Plaats de armen in een hoek van negentig graden en beweeg ze langs de zijkant van je lichaam. Van voor naar achter en naar voren wijzend. Houd het bovenlichaam stil en de schouder ontspannen.