Voedingstrends en hardlopen: met peulvruchten naar een topprestatie

In samenwerking met Jumbo Foodcoach
Donderdag, 16 juni 2022
Voedingstrends en hardlopen: met peulvruchten naar een topprestatie

Peulvruchten zijn hip, gezond en populair. Maar wat zijn peulvruchten eigenlijk en waarom kunnen peulvruchten jou als hardloper helpen om optimaal te presteren? Samen met Jumbo Foodcoach leggen we het uit.

Wat zijn peulvruchten

Peulvruchten zijn zaden die uit verschillende soorten peulen komen. Voorbeelden van peulvruchten zijn linzen, bonen, (kikker)erwten, bruine, witte, en zwarte bonen, kidneybonen en sojabonen. Peulvruchten zijn gezond omdat ze je LDL-cholesterol verlagen. Hierdoor blijven je bloedvaten gezond.

Optimaal presteren met peulvruchten

Maar dat is niet de enige reden dat we je adviseren om minimaal één keer per week (maar liever vaker) peulvruchten te eten. Peulvruchten zijn erg voedzaam. Naast vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen bevatten ze ook koolhydraten en eiwitten. En die kun jij als hardloper goed gebruiken.

Koolhydraten zijn de brandstof van je lichaam en geven je energie. Let op: peulvruchten behoren tot de langzame koolhydraten en geven langzamer de energie af aan het lichaam waardoor je minder snel een piek in je bloedsuikerspiegel ervaart dan wanneer je snelle koolhydraten neemt (witte pasta, witte rijst).

Daarnaast zitten er de nodige eiwitten in peulvruchten. Het is belangrijk dat je na het hardlopen voldoende eiwitten binnenkrijgt. Dit bevordert de opbouw en het herstel van je spieren. Zo is je lichaam sneller klaar voor de volgende training en kun je nog iets harder rennen dan de vorige keer.

Peulvruchten zijn een gezonde en duurzame vervanger voor vlees. Ze bevatten net als vlees eiwitten, ijzer en vitamine B1. Peulvruchten bevatten geen vitamine B12. Wil jij alle essentiële aminozuren binnenkrijgen? Combineer peulvruchten dan met granen, zoals volkorenbrood, havermout of volkorenpasta.

Jumbo Foodcoach
Logo Jumbo Foodcoach
In samenwerking met

Jumbo Foodcoach

Jumbo Foodcoach geeft je een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. En dat met lekkere, gevarieerde en makkelijke recepten. De app is beschikbaar voor hardlopers, wielrenners, fitnessers en hockeyers.