Hoe lees je verpakkingen?

Brenda Frunt Maandag, 1 juni 2020
Hoe lees je verpakkingen?
Let jij bij het kopen van producten op de ingrediënten die op de verpakking staan? Dit kost in het begin zeker wat tijd, maar is erg waardevol. Uiteindelijk weet je namelijk precies wat je binnen krijgt en kun je het aantal producten met toegevoegde suikers minderen.

Let bij het lezen van de verpakkingen op de ingrediënten en niet op de voedingswaarde. Je zult merken dat suikers onder allerlei benamingen op verpakkingen kunnen staan. De industrie heeft volop schuilnamen verzonnen voor suiker om ons te misleiden. Hierbij een handig overzicht:

Als voorbeeld de verpakking van NAKD fruit- en notenrepen (cocoa delight)

Ingrediënten: dadels 48%, CASHEWNOTEN 29%, rozijnen 17%, cacao 6%, een vleugje natuurlijke aroma. Kan sporen van soja, pinda's, andere noten en soms een stukje pit of schil bevatten.

Hier zitten geen toegevoegde suikers in, dus kan prima af en toe gegeten worden. We zeggen er ‘af en toe’ bij omdat dadels wel vrij veel natuurlijke suikers bevatten. Geen toegevoegde suikers dus, maar natuurlijke. Deze natuurlijke suikers zitten ‘verpakt’ in de vezels van de dadel. Hierdoor worden ze iets trager in ons bloed opgenomen. Daarnaast bevatten dadels ook nuttige voedingsstoffen, dit in tegenstelling tot toegevoegde suikers.

Vermijd daarnaast vloeibare calorieën (lees suikers) in de vorm van (verse) vruchtensappen, ranja en frisdranken. Ik hoor je denken; ook verse vruchtensappen? Ja die ook! De suikers uit een glas jus d’orange zijn binnen 15 minuten als vetcellen in de lever opgeslagen, en dragen net als andere frisdranken bij aan leververvetting. Fruit kun je het beste eten in plaats van drinken, inclusief de vezels dus. Drink daarnaast vooral water en kruidenthee.

Per 1 juni gaan we 30 dagen lang de challenge aan: een maand lang toegevoegde suikers laten staan. Een stap richting meer energie en het verbeteren van je gezondheid! We helpen je door de challenge heen met tips, recepten en blogs rondom het onderwerp.

Brenda Frunt
Vraag de expert

Brenda Frunt

Sportdiëtist

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. Als hardlopen.nl expert beantwoordt zij jouw specifieke vragen.