Voeding

Het is vandaag de internationale Dag van de Coeliakie. Als je aan deze auto-immuunziekte lijdt ben je overgevoelig voor gluten. Hoe pas je als hardloper je voeding aan op een glutenintollerantie?

In Nederland zijn naar schatting circa 85.000 coeliakiepatiënten, van wie slechts bij ongeveer 11.000 mensen daadwerkelijk de diagnose is gesteld. De klachten worden namelijk niet snel herkend als symptomen van een glutenintolerantie, zeker als de ziekte verder niet in de familie voorkomt. De klachten verschillen ook per patiënt. Klachten die bij veel patienten voorkomen zijn gebrek aan eetlust, opgezette buik en verstopping.

Gluten?

Gluten is een eiwit dat voorkomt in allerlei graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst en spelt. Producten met haver kunnen coeliakiepatiënten overigens ook beter links laten liggen. Hoewel zuivere haver geen gluten bevat, is de haver die in Nederland te koop is ofwel gemengd met tarwe of tijdens de productie in aanraking geweest met glutenbevattende granen.

Dieet

Een glutenvrij dieet is een zeer streng dieet. Vrijwel overal zitten wel sporen van gluten in. En je moet het ook nog eens een heel leven lang volhouden. Zelfs het kleinste spoortje van gluten kan darmbeschadigingen veroorzaken en opnieuw tot klachten leiden. Doordat er steeds meer glutenvrije producten op de markt komen speciaal voor coeliakiepatiënten zoals brood en koekjes wordt het al eenvoudiger een dieet samen te stellen.

Schakel een sportdiëtist in

Bij de samenstelling van een evenwichtig glutenvrij dieet is de hulp van een sportdiëtist zeker aan te bevelen. Samen analyseer je wat je binnenkrijgt, wat je nodig hebt en hoe je je voedingspatroon op zo’n manier kunt aanpassen dat je kunt spreken van verantwoorde voeding én dat je er op sportief gebied alles uit haalt wat erin zit.

Groente en fruit

Gelukkig worden mensen met coeliakie een handje geholpen door de natuur: alle groente- en fruitsoorten zijn glutenvrij. Je kunt dus prima een banaan eten voor, tijdens of na het sporten. Ook kwark en noten zijn een verstandige keuze. Eet je veel glutenvrij brood en pasta? Houd dan rekening met het feit dat die veel mais bevatten, en dus veel suikers. Een goede sportdrank kan je voeding aanvullen met de benodigde vitaminen en mineralen.

Fitter en actiever

Je zult zien: als je eenmaal een tijdje glutenvrij eet, voel je je actiever, fitter en zit je beter in je vel. De voedingsmiddelen die je wel mag eten, worden bovendien veel beter opgenomen door je lichaam. En dat komt je sportleven alleen maar ten goede!

Bron: Sport.nl