5 redenen waarom vetten ook thuishoren in je voeding

Brenda Frunt Zaterdag, 14 augustus 2021
5 redenen waarom vetten ook thuishoren in je voeding

Als hardloper ben je vaak gefocust op koolhydraten en eiwitten. Maar hoe zit het met vetten dan? Die horen ook thuis in je voeding, zolang je de juiste kiest in ieder geval.

Vetten leveren namelijk energie. Alle lichaamscellen gebruiken vet als bouwsteen én je lichaam heeft vetten nodig om onder andere je hersenen en spieren goed te laten werken. En er is meer: de vet-oplosbare vitamines A, D, E en K hebben - inderdaad - vet nodig om goed opgenomen te kunnen worden door je lichaam. Vitamine D is weer enorm belangrijk voor stevige botten en je immuunsysteem. En de laatste reden: vetten verzadigen je, waardoor je eerder met eten stopt en minder tussendoortjes gaat ‘snaaien’.

Alle vetten die je lichaam helpen om ontstekingen te remmen zijn gezond

“Ontstekingen? Die heb ik helemaal niet”, horen we je denken. Maar iedereen heeft ze in meer of mindere mate. Bijvoorbeeld wanneer je immuunsysteem aan het werk gaat zodra een bacterie of virus je lichaam binnenkomt. Dan ontstaat een tijdelijke ontsteking, omdat die de indringer opruimt en de schade repareert. Handig dus die ontstekingen, maar als de indringer is opgeruimd mag de ontsteking weer zakken. En precies daar hebben we omega-3 vetzuren voor nodig.

Olijfolie, lijnzaad, avocado, algen, vis, schaal- en schelpdieren en ongebrande noten, zaden en pitten bevatten omega-3 en omega-9 vetzuren. Je kunt deze vetzuren met blusdekens vergelijken: ze doven de ontsteking. Vetten die ontstekingen juist bevorderen vind je vooral in zonnebloemolie, maïsolie en pinda’s. Bewerkte producten als halvarine, margarine, bak- en braadproducten en pindakaas bevatten deze vetten dus ook. Dit zijn de omega-6 vetzuren, oftewel de ‘fire-starters’. Omega-6 vetzuren zijn in de basis niet verkeerd, want ze zetten een ontsteking ‘aan’ en dat is juist het begin van het herstelproces. Maar het Westerse dieet bevat gemiddeld twintig keer meer fire-starters dan blusdekens, waardoor je lichaam een ontsteking dus gemakkelijk ‘aan’ kan zetten maar minder gemakkelijk ‘uit’ kan zetten.

Hoe verbeter je de verhouding tussen je fire-starters en je blusdekens?

Eet meer omega-3 en omega-9 rijke producten en wissel deze met elkaar af. Denk aan olijfolie, avocado, noten, zaden, pitten, lijnzaad en op z’n tijd wat vis en schaal- en schelpdieren. Denk daarbij eens aan sardientjes. Kleinere vissen als sardientjes bevatten namelijk relatief minder verontreinigingen uit de zee dan grotere vissen. Koop ter aanvulling anders eens omega-3 supplementen op basis van algen, want die bestaan gelukkig ook. Schrap bovendien de grote bulk aan omega-6 rijke voeding uit je eetpatroon: vervang pindakaas door een notenpasta en zonnebloemolie door olijfolie, mik de halvarine en margarine in de prullenbak en smeer voortaan met roomboter. Dan ben je al een heel eind. En blijf vooral lekker hardlopen, want ook bewegen heeft via verschillende routes een ontstekingsremmend effect.

Boost je immuunsysteem

De Voedingsacademie heeft nog een cadeautje voor je! Neem gratis deel aan de online training ‘boost je immuunsysteem’ t.w.v. € 32,50!

In deze training leer je meer over hoe je immuunsysteem werkt en hoe belangrijk vetten, een koude douche en een gezonde darmflora zijn. Ook bevat de online training 6 weken aan opdrachten en tips, zodat je alles daarna direct in de praktijk kunt brengen.

Ga naar Boost je immuunsysteem - De Voedingsacademie en vul de couponcode boost2021 in.

Afvallen Eten
Brenda Frunt
Geschreven door

Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ die ze samen met chef-kok Erik te Velthuis van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles op het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!