Training

Hardlopen kan bij bijna elk weertype en elke temperatuur. Het is één van de redenen dat zoveel mensen graag lopen. Schoenen aan en gaan! Hoe zorg je ervoor dat je goed beschermt bent tegen de kou, regen, zonlicht en wind zodat in elk type weer getraind kan worden? Wij geven graag een aantal tips in dit artikel.

Wapen je tegen de kou

Het ligt misschien voor de hand, maar bij stevige kou is het belangrijk dat je kleding in orde is, zodat al je lichaamsdelen goed bestand zijn tegen de winterse temperaturen. Want kou kan leiden tot vervelende klachten en zelfs resulteren in onderkoeling. Je wilt dus warm blijven, maar tegelijkertijd geen hinder van je kleding ondervinden tijdens het lopen. Hoe je je kan wapenen tegen de kou lees je in dit artikel.

Hardlopen in de regen

Af en toe in de regen trainen hoort erbij, zegt Hardlopen.nl expert Rob Veer. Zeker als je met een schema traint. "Regelmaat is belangrijk, en dat kan zeker in Nederland betekenen dat er in de regen getraind moet worden. Het beste is om je aan het schema te houden en je niks aan te trekken van het weer. Hardlopen in de regen zorgt toch vooral voor een mentale drempel. Echt slecht voor je is het niet, stelt Rob Veer. "Regen is vooral van invloed op de beleving, maar niet op het rendement van je trainingen. Je beenspieren maken zicht nooit zo druk over de weersomstandigheden." Kijk hier voor handige tips voor lopen in de regen.

Bescherm je tegen de zon

Zonlicht is goed voor de mens en is zelfs een levensvoorwaarde, maar te veel zonlicht kan schadelijk zijn. De schadelijkheid van het zonlicht voor de mens wordt veroorzaakt door de ultraviolette straling (UV-straling). Wanneer je zomers veel buiten sport is het belangrijk om je goed tegen de zon te beschermen. In dit artikel vind je tips voor zonnig weer.

Effectief trainen in de wind

Hardlopers laten zich niet zo snel tegenhouden door een beetje wind. En terecht. Ook met een stevige wind kan er gelopen worden. Het is wel goed om je van een aantal zaken bewust te zijn en mogelijk je training aan te passen. Lees onze tips om effectief in de wind te kunnen trainen.