Training

Hardlopers laten zich niet zo snel tegenhouden door een beetje wind. En terecht. Met wat aanpassingen kun je ook met een stevige wind prima lopen. Bovendien levert het een extra voldaan gevoel op wanneer je de wind trotseert. Wel is het goed om te weten hoe je effectief in de wind traint en hoe je eventueel je training aanpast.

Wind mee voor techniek

Heb je een intervaltraining op het programma staan? Loop dan je tempostukken met wind mee. Met de wind in de rug loop je makkelijker een lekker tempo. Dit komt je techniek ten goede. Pak het stuk herstel met wind tegen. In dit gedeelte is snelheid minder van belang.

Pas je tempo aan

Pas je tempo aan als je een duurloop doet. Logischerwijs kost tegen de wind in lopen meer energie, dan met de wind mee lopen. Probeer zeker niet geforceerd het beoogde tempo te bereiken. De inspanning die je levert is namelijk belangrijker dan de snelheid.

Verkort je pas

Verkort je pas als je tegen de wind in loopt. Snelle korte passen zijn effectiever dan lange grote passen. Op deze manier pak je direct een goede techniektraining mee.

Loop achter een medeloper aan

Wissel in een bepaald interval steeds van kop als je met een groep loopt. Vers

Eindig met wind mee

Wanneer het koud is en de wind staat op de terugweg op je bezwete kleding, dan krijg je het nog kouder. Pas je ronde op de stand van de wind aan en eindig met de wind mee.

Stel de training uit

Wordt er gewaarschuwd voor zware windstoten en is het advies om binnen te blijven? Twijfel dan niet om de training uit te stellen. Bewaar de training voor een later moment wanneer de omstandigheden beter zijn.