Gezondheid

Je zou het misschien niet zeggen, maar ook voor hardlopers bestaat er in de herfst en winter wel degelijk risico op onderkoeling. Daarvoor hoeft het buiten helemaal niet zo koud te zijn; onderkoelingsverschijnselen kunnen al optreden bij temperaturen onder de vijftien graden Celsius. Geen reden om bij kou niet naar buiten te gaan, maar wel om je goed voor te bereiden!

Het risico op onderkoeling wordt niet alleen bepaald door een lage temperatuur, maar hangt samen met de windsnelheid en eventuele regen. Een nat pak vergroot de kans op onderkoeling, doordat dit het isolerend vermogen van veel soorten kleding negatief beïnvloedt. Zorg dus dat je voldoende isolerende kleding draagt, het liefst in laagjes, en dat het buitenste laagje waterafstotend is. Vooral een plotselinge weersomslag kan problemen veroorzaken als je daar qua kleding niet op voorbereid bent.

Wat is onderkoeling?

Bij dreigende onderkoeling zal je lichaam proberen de bloedtoevoer naar je huid te beperken, omdat die leidt tot warmteverlies. Het zal proberen de warmteproductie op te voeren, waardoor kippenvel en spierrillingen kunnen ontstaan. Lukt het je lichaam niet om je lichaamstemperatuur op die manier op peil te houden? Dan zal je looptempo snel dalen. Daardoor neemt de warmteproductie nog sneller af. Als je lichaamstemperatuur daalt onder de 35 graden Celsius, ben je onderkoeld. Het is dan belangrijk zo snel mogelijk weer op te warmen, aangezien ernstige onderkoeling tot de dood kan leiden.

Hoe herken je de symptomen?

Het is belangrijk dat je de symptomen van onderkoeling bij jezelf en je eventuele loopmaatje weet te herkennen. Dat zijn na eerder genoemd kippenvel en spierrillingen: spierkramp, verwardheid, gedragsveranderingen (onverschilligheid of juist agressiviteit) en uiteindelijk spierstijfheid.

Wat moet je doen?

Herken je bovengenoemde symptomen bij jezelf of bij je loopmaatje en vertrouw je het niet? Dan is het zaak zo snel mogelijk een beschutte en warme omgeving op te zoeken. Drink iets warms, neem zo mogelijk een warme douche of warm bad en trek droge, warme kleding aan. Als de onderkoeling niet te ernstig is, helpt dat vaak voldoende. In ernstiger gevallen zal snel deskundige hulp gezocht moeten worden; zeker als het slachtoffer verminderd aanspreekbaar of zelfs bewusteloos is.

Foto:Shutterstock