Gezondheid

Het is deze week voor de tijd van het jaar al erg warm. De zon schijnt lekker fel. Heerlijk weer om te gaan hardlopen, maar let wel extra op je huid: tijdens het hardlopen in de felle zon kun je extra snel verbranden. Smeer je zelf dus goed in om je te beschermen tegen schadelijke ultraviolette straling (UV)-straling.

In het weerbericht heb je vast wel eens over zonkracht gehoord. De zonkracht is de hoeveelheid UV in het zonlicht die de aarde bereikt. Het UV-zonlicht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag.

Zonkracht

De zonkracht is een goede graadmeter om te bepalen of het verstandig is om te gaan hardlopen. UV-stralen hebben zowel positieve als negatieve effecten op je gezondheid en je vermogen om goede sportprestaties neer te zetten. Een positief effect van UV-straling is dat je lichaam in de zon meer vitamine D3 aanmaakt, wat goed is voor je botstofwisseling. De straling van de zon kan ook een gunstig effect hebben bij huidaandoeningen als psoriasis, acne en vormen van eczeem.

Negatieve effecten

Het belangrijkste negatieve effect is de kans op huidkanker. Vooral als je een zeer lichte huid hebt, vaak met sproeten, blauwe ogen en rossig of lichtblond haar, verbrand je zeer snel. Ook met een lichte huid, lichte ogen en blond haar moet je oppassen. De zonkracht kun je checken op de website van het KNMI.

3 tips bij zonnig weer

Heb je de zonkracht gecheckt? Denk dan ook nog even aan de volgende tips bij hardlopen en zonnig weer:

1. Goed en regelmatig smeren

 Je onbedekte huid kun je het beste goed insmeren met zonnebrandcrème, zeker in de hete zomermaanden! In Nederland is een zonnebrandcrème met factor 10 tot 12 geschikt. Smeer minstens twee keer per uur. Als de zon echt fel schijnt, kun je beter een factor 20 of hoger gebruiken. 

2. Mijd de zon in de middaguren

Tussen 12.00 en 15.00 uur kun je beter niet in de volle zon gaan hardlopen. Kun je zelf bepalen wanneer je een duurloop doet, dan is ’s ochtends of ’s avonds verstandiger. 

3. Luchtige kleding

Bedek je huid verder zo veel mogelijk met luchtige, warme kleding. Denk daarbij ook aan een petje, een zonneklep en natuurlijk een zonnebril. 

 

Bronnen: sport.nl

Foto: Shutterstock