Verbeter je hardloopprestaties met andere sporten

Dinsdag, 28 december 2021
Verbeter je hardloopprestaties met andere sporten

Een betere hardloper word je niet alleen door het rennen van rondjes. Je kunt jouw conditie ook op andere manieren verbeteren. Welke sporten zijn een goede aanvulling op het hardlopen? Bekijk onze suggesties!

Of je de afwisseling nu leuker vindt of je lichaam graag op verschillende manieren belast, in beide gevallen is het een goed idee om hardlopen te combineren met andere sporten. Zo verbeter je nog steeds jouw conditie en ontwikkel je spieren die jouw hardloopprestaties naar een hoger niveau tillen.

Fietsen

Het meest voor de hand liggend is waarschijnlijk wielrennen of mountainbiken. Net als hardlopen is het een sport die je buiten kunt beoefenen en daardoor geliefd bij veel lopers. Het is goed voor je uithoudingsvermogen en minder belastend voor bepaalde spieren en gewrichten, waardoor het ook een ideale alternatieve training is als je door een blessure tijdelijk wat minder intensief kunt lopen.

Zwemmen

Zwemmen verhoogt je hartslag, verbetert je uithoudingsvermogen en verstevigt je spieren, zonder je spieren en gewrichten te belasten. Het is daarom een goede aanvulling op je hardlooptrainingen. Je vergroot je longcapaciteit en verbetert je ademhaling. Onderzoek heeft aangetoond dat de longcapaciteit van hardlopers in 12 weken met maar liefst 6 procent kan stijgen. Bovendien versterk je door de weerstand van het water ook verschillende spieren en pezen: met name je bilspieren, bovenbenen en hamstrings. Daarnaast neemt de flexibiliteit in je boven- en onderlichaam toe, wat je minder gevoelig maakt voor blessures tijdens het hardlopen.

Yoga

Veel hardlopers zijn behoorlijk stijf. Yoga is daarom een goede aanvulling om je spieren soepel te houden. Je uithoudingsvermogen ga je hier niet mee verbeteren, maar je flexibiliteit en mobiliteit wel! Bovendien besteed je bij yoga veel aandacht aan je lichaamshouding, wat zich kan vertalen in een betere houding tijdens het hardlopen.

Boksen


Misschien niet de eerste sport waar je aan denkt, maar je kunt jouw loopvermogen ook verbeteren met een krachtsport zoals (kick)boksen. Je traint bij het kickboksen namelijk je hele lichaam: armen, benen, buik, borst, schouders en rug. Deze spieren zijn ook belangrijk voor een goede loophouding en efficiënte loopbeweging.

Alternatief trainen Beginner Blessures Lichaam Sneller worden Conditie verbeteren