Training

In de voorbereiding op een marathon zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. De app Strava heeft nu aan de hand van data van 6400 deelnemers aan de marathon van Londen een aantal interessante inzichten gegeven over de marathonvoorbereiding.

Runningapp Strava heeft naar de gegevens van 6400 deelnemers aan de London Marathon van vorig jaar gekeken. Ze keken daarbij niet alleen naar de gelopen marathon, maar ook naar de trainingen daar naar toe. Daar komen een aantal conclusies uit, waar jij je ook mee kan vergelijken. Een aantal conclusies op een rij:

Ochtendlopers

De deelnemers aan de marathon van Londen zijn duidelijk ochtendlopers. 33 % van de lopers liep zijn of haar kilometers tussen 8.00 en 12.00 uur. 13 % ging zelfs nog voor 8.00 uur op pad.

Gemiddelde trainingsafstand

De langste gemiddelde duurloop onder de deelnemers was 34,3 km. In de voorbereiding werd de wekelijkse trainingsafstand twee weken voor de marathon met 35 % verminderd en in de laatste week met 69 %.

Trainingstempo

In de laatste weken werd gemiddeld genomen ook harder gelopen. De kortere afstanden werden in een hoger gemiddeld tempo gelopen: 7 seconden per kilometer in de laatste twee weken en 9 seconden per kilometer in de laatste week.

Finishtijden

Op de wedstrijddag behaalde 62-67 % het vooraf gestelde doel. De deelnemers tussen de 35-45 jaar waren de snelsten in Londen: zij finishten gemiddeld in 3:54 uur. In de leeftijdsgroep 45-54 jaar werd gemiddeld 2 minuten langzamer gelopen. De jongste groep van 25-34 jaar deed gemiddeld 4:04 over de marathon. Daarmee waren ze slechts 12 seconden sneller dan de ervaren rotten van 55-64 jaar. De gemiddelde eindtijd overall was 4:23 uur bij de vrouwen en 3:48 uur bij de mannen. 

Bronnen: The Guardian, Strava. 

Foto: Bikeworldtravel / Shutterstock.com