Training

In de rubriek ‘Starten, niet stoppen’ geven we regelmatig tips voor beginners op allerlei gebieden: training, materiaal, blessures en voeding. Kortom: alles wat je moet weten als je net begonnen bent met hardlopen. Met deze tips blijft het leuk en wil je niet meer stoppen! Deze week: hoe motiveer je jezelf om te gaan hardlopen?

Goed, je bent dus begonnen met hardlopen. Maar had je altijd zin? Misschien had je met je zelf afgesproken om vaker te gaan hardlopen, maar kwam het er toch niet van door drukte thuis of op het werk. Dan moet je iets anders gaan bedenken dan een afspraak met jezelf. Als je jezelf echt wil motiveren onthoud dan dat hoe vaker je bent gaan hardlopen hoe leuker het wordt. Het is in het begin misschien zwaar, maar doordat je lichaam steeds beter gewend raakt aan de inspanning zal het ook steeds gemakkelijker gaan.

Denk aan het moment na de training

Als je vaker hebt gelopen ken je het heerlijke gevoel van na een training ook steeds beter. Dat gevoel kun je ook prima gebruiken als motivatie aan het begin van een training. Heb je een keer geen zin? Denk dan aan dat voldane gevoel nadat je bezweet thuiskomt of onder de douche stapt. Of zorg dat je een gezonde beloning voor jezelf klaar hebt staan in de koelkast: een smoothie of een stuk fruit.

Vaste hardloopdag

Je kan altijd wel een smoes bedenken om niet te gaan of om het uit te stellen naar morgen. Totdat het zondag is en je weer een week verder bent. Zorg dus dat je een vaste hardloopdag hebt dan kun je er niet meer omheen. Zet het ook gewoon in je agenda als dat helpt als reminder. Gaat het goed dan kun je twee hardloopdagen in plannen. Doe dat dan wel met in ieder geval 1 dag herstel ertussen, zodat je fris aan de volgende sessie begint.

Begin rustig

Bij hardlopen is het belangrijk dat je het goed opbouwt. Dat is ook belangrijk voor jouw motivatie, want als je het steeds niet vol kan houden dan wordt de volgende keer ook zwaarder om te starten. Begin dus niet gelijk met 5 kilometer, maar doe eerst eens 2 of 3 kilometer. Loop rustig aan en kijk ook gerust een beetje om je heen. Je moet vooral ook genieten! Kies dus ook een leuk rondje uit om te lopen door het bos of een park en niet door een grijs industrieterrein of woonwijk.

Vergeet ook niet het rekken en strekken na je training, want dat zorgt ook dat je spieren soepel blijven en je niet door spierpijn geen motivatie hebt om weer te beginnen.

Bronnen: Naoki.nl / The Perfect You.nl