Training

Weet je het nog? Wat waren een jaar geleden je goede voornemens? Wat is er van terechtgekomen? Is er een paar kilo af? Heb je het minder druk? Leef je gezonder? Ben je bijvoorbeeld begonnen met hardlopen en bewuster eten? Hardlopen.nl-expert Rob Veer geeft in het volgende artikel twaalf tips waarmee je je voornemens makkelijker volhoudt.

Vier op de vijf Nederlanders maakt goede voornemens, waarbij meer sporten en bewegen gezonder eten heel vaak op de lijstjes terugkomen. De Top-5 van vorig jaar:

  1. Afvallen
  2. Minder druk maken
  3. Meer sporten/meer bewegen
  4. Minder snoepen of snacken
  5. Zuiniger met geld omgaan

Maar aan het eind van elk jaar blijkt dat het slechts een kwart is gelukt om het gedrag ook echt te veranderen. Met deze 12 tips verhoog je de kans dat het jou dit jaar wel gaat lukken:

  1. Staan er meer dan twee op je lijstje? Ga dan schrappen tot je er een of twee overhoudt.
  2. Stuur die voornemens én de redenen waarom je het wil naar een goede bekende en vraag of die het elke maand ter herinnering naar je opstuurt.
  3. Vertel familie, vrienden, collega’s van je voornemen(s) en vraag ze je daarin te steunen.
  4. Leer de les van voorgaande jaren. Waarom lukte het toen niet? Of, zeker zo interessant, waarom lukte het wel? Stap niet in dezelfde valkuilen en omarm de succesfactoren.
  5. Stel concrete, realistische doelen. Droom van een goddelijk lijf, maar ga voor ‘elke maand een halve kilogram eraf’.
  6. Stel tussendoelen en beloon jezelf telkens als je er eentje bereikt met kleine dingetjes waar je blij van wordt.
  7. Houd het in ieder geval drie maanden vol. Daarna wordt het makkelijker.
  8. Maak het concreet: ‘Beter mijn best doen’ is te vaag. Stel je doel zodanig op dat je het met kleine gedragsveranderingen kunt bereiken.
  9. Stel je steeds voor hoe het zal zijn als je het doel hebt bereikt. Wat geeft de weegschaal straks aan?
  10. Laat je bij tegenslag of een terugval niet uit het veld slaan. Lukt het toch niet, probeer het dan nog eens in augustus. Voornemens die in die maand gemaakt worden hebben de grootste     slagingskans.
  11. Zoek bondgenoten en houd elkaar bij de les. De kans van slagen is groter als je jouw soloproject weet om te buigen tot teamwork. Wie traint er met je mee voor die 5 km?
  12. Ga vroeger naar bed. Tekort aan slaap werkt negatief op je wilskracht en de kans is groot dat je ’s avonds alsnog de koelkast induikt.

Wil jij meer advies krijgen door een vraag te stellen aan Rob Veer of één van de andere Hardlopen.nl-experts? Schrijf je in op Hardlopen.nl, ga naar ‘mijn profiel’ en kies de expert die je wilt raadplegen. Zo ga je met betrouwbaar advies op pad!