Hoe bereik je jouw hardloopdoel?

Lysanne Wilkens
Lysanne Wilkens Woensdag, 30 maart 2022
Hoe bereik je jouw hardloopdoel?
© Lysanne Wilkens

Als je een duidelijk hardloopdoel hebt, wordt het makkelijker om gemotiveerd te blijven trainen. Je kunt gericht te werk gaan met een trainingsaanpak die daarbij past. Met deze tips maak je van jouw hardloopdoel een succes!

1. Stel een motiverend doel

Kies een hardloopdoel dat jou motiveert om te blijven trainen. Wil je blessurevrij blijven? Gewicht verliezen? Ontspannen hardlopen? Sneller worden op de 5 of 10 kilometer? Of droom je van het lopen van een marathon? Met een motiverend doel krijg je vanzelf zin in de trainingen.

2. Maak je doel zo concreet mogelijk

Wil je 10 kilometer hardlopen? Selecteer dan een hardloopevenement waar je deze afstand gaat volbrengen en schrijf jezelf alvast in. Dit werkt als een soort deadline, je weet precies op welke datum je in vorm moet zijn. Dat helpt bij het opstellen van een gericht trainingsplan en motiveert om je trainingen daadwerkelijk te doen. Je weet tenslotte precies waarvoor jij jezelf in het zweet werkt!

3. Stap voor stap

Deel je hardloopdoel op in kleine stappen. Droom je van een strak lichaam? Leg de focus niet teveel op het eindresultaat, maar stel haalbare, maandelijkse tussendoelen (één kilogram per maand verliezen bijvoorbeeld). Als jouw doel is om langere afstanden te lopen, is het ook belangrijk om klein te beginnen. Voeg bijvoorbeeld iedere week wat extra minuten aan je training toe. Voor je het weet loop je weer een kilometer verder.

4. Deel je ambitie

Vertel iedereen die het wil horen wat jij wil bereiken. Zo heb je een goede stok achter de deur en kunnen je vrienden en familie je steunen in het behalen van jouw hardloopdoel. Het uitspreken of opschrijven van je doel helpt bovendien om jezelf te overtuigen dat je dit écht wil.

5. Begin

Die eerste stap is vaak het moeilijkst. Je kunt je doel voor jezelf uit blijven schuiven, maar dat brengt je sowieso niet verder. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je begint. Iedere stap in de goede richting is er één. Zodra je merkt dat je vooruitgang boekt, wordt het vanzelf leuk en raak je gemotiveerd om vol te houden.

6. Heb geduld

Het liefst wil je natuurlijk meteen resultaat. Maar zo eenvoudig is het niet, want je zal eerst moeten investeren voordat je de vruchten kunt plukken. Accepteer dat het bereiken van een uitdagend doel tijd kost en focus je op de kleine verbeteringen die je behaalt. Door je successen te vieren en jezelf te belonen als je een tussendoel hebt bereikt, houd je het proces leuk.

Word lid van Hardlopen.nl

Bereik je hardloopdoel

Heb je begeleiding nodig bij het bereiken van jouw hardloopdoel? Maak gebruik van de trainingsschema’s, runningcoach audiotrainingen, advies van experts en meer!

Meld je aan
10 kilometer 5 kilometer Afvallen Beginner Halve marathon Marathon Motivatie Sneller worden Conditie verbeteren
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.