Hoe begin je met trailrunning?

Maandag, 5 juli 2021
Hoe begin je met trailrunning?

Het heerlijke aan hardlopen is dat je buiten bent. Nog fijner wordt het wanneer je je middenin de natuur bevindt. Terwijl je opgaat in de omgeving, laat je de tijd en afstand los en draait het nog maar om één ding: genieten. Dat is trailrunning in het kort. Wil je beginnen met trailrunning? Zo doe je dat!

De natuur barst van de avontuurlijke paden die wachten om door jou ontdekt te worden! Ieder trailrun parcours is anders en heeft zijn eigen uitdagingen. Van mul zand, modder en heuvels tot smalle singletracks en uitstekende boomwortels. Met onderstaande tips ga je voorbereid op pad.

Trailrunning trainen

Hardlopen over onverharde paden door bossen, velden en over heuvels vraagt andere kwaliteiten van lichaam en geest dan hardlopen op de weg. Bouw je trainingskilometers in de natuur langzaam op en begin met minder uitdagende routes. Tijdens het lopen van trails worden spieren aan het werk gezet die bij een looptraining op de weg niet of minder aangesproken worden. Sterke stabiliteitsspieren in romp, enkels en knieën zijn noodzakelijk. Als het nodig is, versterk deze dan eerst om blessures te voorkomen.

Materiaal

Niet alleen je lijf moet stevig en stabiel zijn. Lopen door de natuur stelt ook specifieke eisen aan de stabiliteit en het profiel van schoenen. Trail-schoenen zijn vaak extra stevig, vochtafstotend en hebben een zwaar profiel waarmee je ook in de modder goed grip houdt. Bij langere trails moet je onderweg vaak in je eigen verzorging voorzien, daarom is een rugzakje handig. Afhankelijk van de trail die je loopt is het slim om bijvoorbeeld voeding, vocht, reserve en warme kleding mee te nemen. Bij avontuurlijke trails heb je een GPS nodig om het parcours te volgen.

Omgeving

Een geschikte locatie is misschien wel een van de belangrijkste factoren voor een geslaagde trailrun, maar trailrunning kan in principe overal in de natuur. Ruil je rondje asfalt in voor een natuurgebied waar je over onverharde paden kunt lopen - het liefst met wat hoogtemeters. Voor trailrunning hoef je niet per se naar het buitenland, ook in Nederland kun je genoeg routes vinden. Op mudsweattrails.nl vind je inspiratie.

Pas je tempo aan

Hardlopen over een heuvelachtig parcours, waarbij je ook nog door de modder moet banjeren of over omgevallen bomen moet springen, is vanzelfsprekend zwaarder dan lopen over een vlakke asfaltweg. Je gemiddelde snelheid zal, zeker in het begin, beduidend lager zijn dan op de weg. Het voordeel: hoe rustiger je loopt, hoe meer tijd je hebt om te genieten. Zorg ook voor voldoende afstand tot je voorganger, zodat je kunt anticiperen op eventuele boomwortels, kuiltjes of bijvoorbeeld rotsen.

Denk aan je veiligheid

Bij trailrunning ben je continue bezig met het parcours en de route. Takken ontwijken, het juiste spoor kiezen, je voeten goed plaatsen. Kortom, even wegdromen is er niet bij. Dat maakt dat je fris aan een trail moet beginnen. Ben je vermoeid? Kies dan een gemakkelijk parcours of train op de weg. Ook niet onbelangrijk: zorg altijd dat iemand op de hoogte is van jouw trail-avontuur en neem je telefoon mee voor het geval er onderweg wat gebeurd.

Geniet

Trailrun-events zijn meestal kleinschalig, de sfeer is ontspannen en minder competitief dan bij wegwedstrijden. Neem onderweg de tijd om de omgeving in je op te nemen, en probeer op te gaan in de natuur om je heen. Geniet ook van het feit dat je een lichaam hebt waarmee je deze sportieve uitdaging aan durft te gaan.

Trailrun