Hardlooproutes in Gelderland

Esther Vliege
Esther Vliege Dinsdag, 15 augustus 2023

Gelderland noemen we vaak in één adem met de Veluwe, het grootste natuurgebied van noordwest Europa. Hier kun je écht eindeloos hardlopen in de overweldigend mooie en stille natuur. En laat het nu ook nog de maand van de paarse heide zijn. Ga dus snel kijken, de intense kleur vlakt in september al af. Maar Gelderland heeft meer. Laat je inspireren, maak een plan en ga op (hardloop)pad in Gelderland deze zomer.

Paarse heide-routes (5 en 9 km)

Vanaf begin augustus staat de heide in bloei en kleuren de velden vaak paars. Deze bloeiende heide kun je op veel plekken in Nederland bewonderen maar in de groenste provincie van ons land, Gelderland, is dat helemaal fijn. Boswachters van Natuurmonumenten hebben twee mooie routes met bloeiende heide uitgezet. De Veluwezoom-Posbank route van 5 km, wees voorbereid op af en toe flink klimmen en dalen. En in het Deelerwoud, dat ligt tussen de Nationale Parken Hoge Veluwe en Veluwezoom, kun je een (wandel)route van 9 km lopen tussen eindeloze heidevelden.

‘Langs water en uiterwaarden’

Mariska

Onderlangs in Wageningen (10 km)

Mariska de Haan (41) hardlooptrainster bij AV Pallas ‘67 in Wageningen loopt meestal over fiets- en wandelpaden in de natuur. Ze deelt er hier twee. De eerste ligt in het natuurreservaat de Rijnvallei. Mariska: ‘Het pad Onderlangs langs het water en uiterwaarden is een verhard fietspad. Ik loop hier graag, het uitzicht is weids. In de zomer is het hier groen en in de herfst zijn de kleuren intens en heeft het water meer plek nodig. In de winter geeft de kou nog meer karakter aan het landschap en in de lente zie je langzaam de eerste tekenen van de zomer.’

De route

‘Mijn rondje Onderlangs start ik vanuit Wageningen en loop dan zuidwaarts richting het water van de Nederrijn. Daar kies je voor het pad Onderlangs. Volg deze tot aan de provinciale weg (de N225, red.). Dan loop je richting het noorden bijvoorbeeld langs het Oranje Nassau's Oord, een landgoed vlak bij het dorp Renkum. Ik buig dan af naar links en loop via landgoed de Dorschkamp, waar ik meestal voor de Zwarteweg kies, lekker dwars door het bos terug richting Wageningen.’

Langs het spoor naar Arnhem (ca 10, 20 of 40 km)

Deze route kun je op verschillende manieren vanuit de omgeving Wageningen lopen. Start je in Ede of Wageningen dan is het ongeveer 20 km naar Arnhem, dan is de trein terug natuurlijk een prima plan. Mariska: ‘Ik start meestal vanuit Renkum en volg dan het fietspad naast het spoor. Je hoeft dus niet na te denken over je route. Een ander voordeel: het is een autoluwe route. Je hebt alle ruimte om je hoofd helemaal leeg te maken. Met onderweg af en toe de uitdaging van een heuvel.’

De Veluwe

Bij de Veluwe denken we meteen aan bos. Maar er is méér. Heidevelden, zandvlakten, landgoederen en weidegronden tot aan de horizon. En de Veluwe is ook dé plek om wild te zien. Ga eens in de vroegte of in de avond en wie weet zie je een hert, ree of wildzwijn.

‘Dansende bomen’

Derk

Het Sprielderbosch en Speulderbosch (5, 10 of 21,1 kilometer)

Derk Wiegman (73) woont het grootste deel van zijn leven in Putten, een dorp op de Veluwe aan de rand van het bos. Al hardlopend heeft hij eindeloos veel bospaden in de omgeving leren kennen. Ook was hij jarenlang vrijwilliger van SV-Putten, een vereniging voor triatlon & loopgroepen en de kartrekker van de inmiddels welbekende Rusthoevelopen. Hier deelt hij drie afstanden met hetzelfde startpunt, handig als je met een groep met verschillende niveaus op pad gaat. Derk: ‘Vanaf landgoed Schovenhorst met zijn monumentale bomen kun je goed het eeuwenoude Sprielderbosch en Speulderbosch verkennen.’ Dit zijn bossen met ‘dansende’ bomen. De natuur mag hier haar gang gaan. Glanzende sparren, knoestige, groenbemoste eiken, varens en halfvergane stammen zorgen voor een bijzondere sfeer. Ze behoren tot de oudste en mooiste bossen van Nederland. Hier kun je ronddwalen alsof het een echt oerbos is.

De routes
Derk: ‘Op de grote parkeerplaats van Landgoed Schovenhorst kun je zowel je fiets als auto kwijt. Vanaf station Putten pak je bus 107 richting Ede, stap dan uit bij halte Koudhoorn, Landgoed Schovenhorst. De 10 km en de halve marathon lopen langs het legendarische Solse Gat met daarin, volgens de overlevering, een verzonken klooster. De halve marathon pakt daarnaast ook een stuk van de Garderense duinen mee en komt daarmee op ongeveer 150 hoogtemeters.’

5 km
Loop in noordoostelijke richting de Nieuwe Prinsenweg. Op enig moment sla je rechtsaf. Om te weten welk bospad je moet hebben: tel vanaf Meester H.J. Schobberlaan (die telt dus nog niet mee!) de afslagen, de 6e moet je in. Loop vervolgens het pad af tot je weer naar rechts kunt. Volg wederom het bospad tot je de kruising Oude Prinsenweg en Meester H.J. Schobberlaan tegenkomt, sla dan de Meester H.J. Schobberlaan in en loop terug naar je beginpunt. Bij twijfel vind je hier de route op afstandmeten.nl.

10 km
Start je route zoals bij de 5 km aangegeven, neem nu alleen de 7e afslag, deze gaat flauw naar rechts richting het Solse Gat. Daar aangekomen sla je linksaf en loop je kort over de Solse Passage. Let op: ga dan de eerste meteen rechts, loop dit rechte bospad helemaal uit tot je bij de Dodenweg komt en ga dan de eerste rechts. Hou nu links aan en ga dus niet de Oude Prinsenweg in. Loop het pad helemaal af tot je bij een splitsing van paden komt, kies de Laak en loop deze af tot je weer terug bent bij het Solse Gat, passeer deze nu vanaf onder en loop tot je (net als bij de 5 km) de Oude Prinsenweg kunt oppakken en keer dan via de Meester H.J. Schobberlaan terug naar je beginpunt. Bij twijfel vind je hier de route op afstandmeten.nl.

De halve marathon route vind je hier.

Tip van een ultraloper

Tot slot heeft ultraloper Emanuel Brokke (49), trainer bij AV 34 Apeldoorn nog een onverwachte en uitdagende tip. ‘Wat erg leuk is en zeer afwisselend qua ondergrond zijn de klompenpaden in Gelderland. Verhard, onverhard, modder, je komt van alles tegen. Leuk om deze paden hardlopend af te leggen. De routes zijn duidelijk gemarkeerd en handig: je kunt deze vaak makkelijk verkorten (via bordjes routeverkorter) of verlengen (via routeverlenger).’

Esther Vliege
Geschreven door

Esther Vliege schrijft onder andere voor de drie domeinen van de Atletiekunie (atletiek.nl, atletiekunie.nl en hardlopen.nl). Als freelance journalist, copywriter en redacteur creëert ze content voor print en online. Als ze niet schrijft over hardlopen, loopt ze zelf een rondje door de duinen.