5 x alternatief trainen vanuit huis

Lysanne Wilkens Vrijdag, 27 maart 2020
5 x alternatief trainen vanuit huis
Om aan je uithoudingsvermogen en spierkracht te werken, hoef je de deur niet uit. Met deze alternatieve trainingsvormen houd je je conditie op peil vanuit je eigen comfortabele huis. Naast een fijne afwisseling, zijn deze alternatieve trainingsvormen ook een welkome aanvulling op het hardlopen door de diverse spieren die worden belast.

Krachttraining

Kilometers vreten is echt niet de enige manier om vooruitgang te boeken als hardloper. Krachttraining is een waardevolle aanvulling op het hardlopen. Lenigheid, snelheid, coördinatie en kracht spelen in elke sport een rol en kunnen bijdragen aan een efficiëntere loopstijl en het voorkomen van blessures. Rol een matje uit in de woonkamer en gebruik je creativiteit (denk aan een fles water of dik boek) om de oefeningen te verzwaren.

Tip: Heb je inspiratie nodig? Op het YouTube-kanaal van Hardlopen.nl vind je video’s met krachtoefeningen speciaal gericht op hardlopers.

Traplopen

Al heb je nog zo’n goede conditie, traplopen is een vak apart. Het is een uitstekende manier om je kracht en conditie te verbeteren en is goed voor je reactiviteit. Traplopen dwingt je om tegen de zwaartekracht in te gaan, waardoor je bij iedere stap je eigen gewicht moet tillen. Daardoor raak je sneller vermoeid en is het uiterst effectief. Omdat je bij het nemen van een stap tijdelijk op één been balanceert, werk je ook nog eens aan je stabiliteit.

Tip: In Fit met TeamNL laten de sporters van TeamNL zien dat het heel goed mogelijk is om vanuit huis door te blijven trainen in deze bizarre tijden. Zo heeft para-atleet Take Zonneveld een traptraining bedacht.

Installeer een app

Geen personal trainer, maar een app die je begeleidt tijdens je workout. Apps bieden vaak overzichtelijke trainingen waarmee je in korte tijd resultaat boekt. Met een klok die aftelt en een voortdurende afwisseling van oefeningen vliegt de tijd voorbij.

Tip: Installeer bijvoorbeeld de gratis app Nike Training Club. Hier kun je kiezen uit gerichte workouts waarmee je je buikspieren en core, armen en schouders, of bilspieren en benen aanpakt. Bepaal zelf het trainingsniveau en de duur van je workout.

Yoga

Yoga is de perfecte aanvulling op het hardlopen. Je traint zowel kracht als flexibiliteit en houdt je spieren en gewrichten soepel, waardoor je minder blessuregevoelig bent. Daarnaast verbetert het je houding en ademhaling en kan het zorgen voor ontspanning en een betere focus. De lichtere lichamelijke inspanning vormt een goede balans met de zware inspanning van het hardlopen.

Tip: Op YouTube vind je allerlei video’s die je vanuit je huiskamer kunt volgen, zoals Yoga met Milou. Wil je meer keuze? Voor een klein bedrag per maand biedt Yogatv meer dan 250 online yogalessen aan.

Springtouwen

Touwtje springen is een super effectieve manier om aan je conditie te werken. Deze activiteit kan makkelijk in eigen huis of tuin. Bijna alle spieren in het lichaam worden aan het werk gezet en het verbetert je reactiviteit en coördinatie. Je verbrandt er zelfs 24 procent meer calorieën mee dan met hardlopen.

Tip: Varieer ook eens met verschillende sprongvormen, zoals éénbenig of met kniehef, of maak er een intervaltraining van.

Alternatief trainen
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.