Training

Heb je besloten te gaan hardlopen? Dan ben je hier bij Hardlopen.nl aan het goede adres. Wij geven je een aantal trainingstips waarmee je gelijk goed van start kunt gaan. Met ons beginnersschema helpen we je graag verantwoord op weg.

Tempo wisselen

Stukjes wandelen tussen het hardlopen is niet erg. Sterker nog: het is heel erg goed om in verschillende tempo’s actief te zijn. Om te leren hardlopen moet je veel en vaak van tempo wisselen. Met wandelen versterk je bijvoorbeeld je spieren en botten zonder dat deze teveel belast worden. En de tempowissels vergoten je uithoudingsvermogen. Als je steeds stukjes hardlopen afwisselt met wandelen dan zul je zien dat het steeds makkelijker gaat. Het wordt ook leuker, want je hoeft er minder tegenop te zien.

Opbouwen

Als je de smaak te pakken hebt, lijkt het verleidelijk om gelijk te testen hoe lang je achter elkaar door kunt lopen. Toch is dat geen goed idee om te beginnen. Je moet het opbouwen. Fietsen heb je ook niet in één keer geleerd. Loop daarom steeds korte stukjes met pauzes en bouw dat langzaam uit. In ons beginnersschema begin je bijvoorbeeld in de eerste week met een training van 6x1 minuut hardlopen. De week erop loop je al 5x2 minuten. Dat lijkt weinig met door het zo geleidelijk op te bouwen kun je na twaalf weken wel 5 kilometer onafgebroken lopen.

Rust = ook training

In dat schema zie je dat als je twee tot drie keer per week loopt ook steeds nog een rustdag er tussen hebt. Dat is erg belangrijk om dat ook zo op te volgen, omdat je lichaam dan voldoende tijd heeft om te herstellen. Daar wordt je ook weer beter van. Bedenk dus goed dat je rust ook nodig hebt in je trainingsopbouw. Rust is ook trainen!

Wanhoop niet!

Lukt het een keer niet? Wanhoop dan niet! Het is helemaal niet erg als het een keer minder gaat of als je een keer geen zin hebt. Luister goed naar je lichaam als je moe bent of ergens last van hebt en pas het schema daar zo nodig op aan. Je kunt beter een keer een training overslaan dan dat je voor je gevoel te veel doet omdat het nu eenmaal op het schema staat.

Start vandaag nog!

Met het beginnersschema van Hardlopen.nl kun je vandaag nog op een verantwoorde manier beginnen met hardlopen. Met dit schema werk jij als absolute beginner zonder hardloopervaring in zes weken naar 3 kilometer onafgebroken hardlopen.