Gezondheid

Over hardlopen kan je heel wat informatie vinden, maar niet alle informatie is juist. Hardlopen.nl checkt de feiten voor je. Vandaag onderzoeken we de volgende stelling: roken is slecht voor je conditie. Feit of fabel?

Dat roken niet goed voor je is, is geen nieuws. Het is dan waarschijnlijk ook geen verrassing dat het een feit is dat sporten en roken niet een hele goede combinatie zijn. Maar hoe zit dat nou precies? Het heeft allemaal te maken met de negatieve invloed van roken op het zuurstofgehalte in je lichaam. Als je een lichamelijke inspanning levert, heb je extra zuurstof nodig. Meer zuurstof betekent dat er in je spieren meer koolhydraten (en vetten) kunnen worden omgezet tot energie. Roken zorgt ervoor dat je longen slechter functioneren en je juist minder zuurstof binnenkrijgt. Zodra de hoeveelheid zuurstof die je spieren nodig hebben om koolhydraten en vetten om te zetten tot energie hoger is dan wat jij nog kan inademen, schakelt je lichaam over op een andere energievoorziening. Je spieren gaan dan snelle suikers (glycose en glycoceen) gebruiken die zonder zuurstof omgezet kunnen worden tot energie. Dit heet de anaerobe fase. Je lichaam houdt lichamelijke inspanning in deze fase niet heel lang vol, vanwege de beperkte hoeveelheid suiker die in je spieren kan worden opgeslagen en de afvalstoffen die vrijkomen bij dit verbrandingsproces. Dus vooral voor duursporten is roken funest.

Naast je longen tast roken ook je cardiovasculaire systeem aan, het verlaagt het zuurstofgehalte in je bloed. Negatieve effecten hiervan op je sportprestaties kunnen onder andere een afname in kracht en flexibiliteit, snel buiten adem en een traag herstel na blessures, zijn. Tot slot moet je hart door al dat tekort aan zuurstof harder werken om alsnog voldoende zuurstof door je lichaam te verspreiden. Hierdoor gaat je rusthartslag omhoog, maar door het roken gaat je maximale hartslag juist omlaag. Het verschil tussen die twee wordt minder groot en daarmee ook het vermogen van je hart. Hierdoor kun je zowel minder lang, als minder intensief sporten.

Roken heeft dus effect op je sportprestaties en dat geldt niet andersom. Het is niet zo dat als je een hoop sport dat roken dan net iets minder slecht voor je is. Sporten is absoluut goed voor je, maar maakt de schadelijke effecten van roken niet ongedaan. Het goede nieuws is wel dat je na het stoppen met roken al vanaf een maand een positief effect kan merken op jouw sportieve prestaties: beter functionerende longen, meer lucht en een betere conditie.

Bron: Alles over Sport

Door Marloes Berghege

Marloes Berghege is freelance schrijver voor onder andere hardlopen.nl, &C, VIVA en is bezig met haar eerste feelgoodroman. Naast schrijven loopt ze graag hard. Niet heel hard, maar toch. In oktober 2018 is Marloes moeder geworden van Kiki. Momenteel werkt ze aan een hardloop comeback op de lange afstanden en hoopt ze volgend jaar weer aan de start van een marathon te staan. Na het hardlopen loopt ze het liefst door naar snackbar het Vogeltje.