Gezondheid

Pijn aan je scheenbeen, een zeurende knie, last van je achillespees of een scherpe pijn onder je voet. Herkenbaar? Veel hardlopers krijgen vroeg of laat te maken met een blessure en dat kan je hardloopplezier behoorlijk bederven. Gelukkig kun je ze voorkomen. En aangezien voorkomen beter is dan genezen, geven we daarvoor vandaag 5 tips.

1. Looptechniek

Wanneer je blessures wilt voorkomen, is het handig om te weten hoe ze ontstaan. Looptechniek speelt hierbij een grote rol. Wanneer je looptechniek nog niet juist is, heb je meer kans op een blessure. Dit is ook één van de redenen waarom beginnende lopers vaker last hebben van een blessure. Een eerste tip is dan ook om de looptechniek en de basis van het hardlopen aan te leren van een professionele looptrainer. Dit kan bijvoorbeeld door te trainen bij een atletiekclub.

2. Belastbaarheid

Ook wanneer je al een meer ervaren loper bent, kunnen blessures op de loer liggen. Het is altijd een kwestie van de juiste balans vinden tussen belasting en belastbaarheid van het lichaam. Hierin is de opbouw heel erg belangrijk. Laat je lichaam rustig wennen aan de belasting en bouw je trainingen niet te snel op in intensiteit of afstand.

3. Warming-up

Begin je training met een warming-up! Door te zorgen voor warme spieren, is de kans op een blessure kleiner. Start niet meteen met flinke versnellingen of tempoblokken, maar zorg ervoor dat je lichaam eerst warm genoeg is. Dit is voornamelijk in de herfst- en wintermaanden een belangrijk aandachtspunt.

4. Kracht en flexibiliteit

Flexibiliteit, kracht en stabiliteit van spieren en gewrichten dragen ook bij aan het voorkomen van blessures. Door regelmatig krachtoefeningen te doen, voor bijvoorbeeld de rug en buik, zorg je ervoor dat je lichaam de belasting van het hardlopen beter aankan. Het verbetert tevens je looptechniek. Naast kracht moet ook het belang van flexibiliteit van de spieren en gewrichten niet worden onderschat. Je spieren en gewrichten kun je soepel houden door het uitvoeren van een yogasessie of lichte rekoefeningen. Ook het gebruik van een foamroller of een sportmassage kan zorgen voor soepele spieren.

5. Rust

Dit lijkt misschien een open deur, maar tijdig rust nemen is heel belangrijk om blessures te voorkomen. Neem signalen van je lichaam serieus en loop niet te lang door met pijntjes. Je kunt beter een extra rustdag nemen dan dat je meer kapot maakt in je lichaam.

Loop je ondanks deze tips toch rond met pijntjes en vermoed je een blessure? Je kunt altijd voor de zekerheid naar een fysiotherapeut gaan. Hoe langer je met klachten rondloopt, des te langer je uiteindelijk rust moet nemen om van ze af te komen.

Fotografie: Duy Vu Dinh

Door Japke Janneke

Japke Janneke schrijft onder andere voor hardlopen.nl, maar blogt daarnaast op japkejanneke.nl over haar persoonlijke hardloopavonturen. Momenteel traint ze voor haar achtste marathon, die ze op 1 maart in Tokyo gaat lopen.