Gear

Tijdens het hardlopen luisteren de meesten van ons graag naar muziek en Spotify is dan een ideale app. Het is eenvoudig in gebruik en er is voor ieder wat wils. Maar wie in Spotify op running of hardlopen zoekt, krijgt een bijna oneindige lijst met suggesties. Hoe vind je nou de geschikte hardloopmuziek?

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen langer blijven sporten als ze muziek horen; het leidt af van de vermoeidheid en pijn. Daarbij geldt dat opzwepende muziek stimulerend werkt, waar rustiger muziek juist helpt bij ontspanning en kalmering.

Voor elk wat wils

Op welke muziek je het beste kunt hardlopen, is voor iedereen anders. De een wil graag muziek met veel beats per minuut, een ander houdt van rustigere muziek en een derde vindt het juist fijn om niet naar muziek, maar naar een praatprogramma te luisteren. Op Spotify is voor (bijna) iedereen wel wat te vinden. Om het iets makkelijker te maken heeft de muziekdienst zelf al vier afspeellijsten gemaakt voor tijdens het hardlopen. (Je vindt ze als volgt: ga naar ‘Bladeren’, dan naar ‘Genres en stemmingen’ en klik ‘Workout’. Scroll in de lijst en zie daar de onderstaande lijsten.) Deze officiële lijsten zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Low tempo

De lijst is gemaakt voor als je 7 minuten over een kilometer wilt doen. Er staat een goede mix van dance- rock- en popnummers in de afspeellijst. De liedjes hebben allemaal minder dan 140 beats per minuut. Er zijn bijna 200.000 mensen die de lijst volgen. Er staan 33 nummers in de playlist low tempo, goed voor ruim anderhalf uur aan muziek.

Mid tempo

Deze lijst is gemaakt voor als je tussen de 5,50 en 6 minuten over een kilometer wilt doen. Ook in deze playlist staat een mix van dance- pop- en rocknummers. De liedjes in de afspeellijst hebben meer dan 140 beats per minuut. Er zijn ruim 500.000 mensen die de lijst volgen. Er staan 54 nummers in de playlist mid tempo, goed voor iets meer dan 3 uur aan muziek.

High tempo

De lijst bevat logischerwijs veel uptemponummers die tussen de 170 en 180 beats per minuut hebben en je zou dit moeten aanzetten als je een kilometer in 4,5 minuut wilt lopen. De afspeellijst bevat iets meer rock- en dancenummers dan in de low- en mid tempo-lijsten. Ongeveer 80.000 mensen volgen de lijst high tempo. Er staan 53 nummers in de playlist, goed voor bijna 3,5 uur aan muziek.

Running to Rock

Zoals de naam al zegt, is dit een lijst met rocknummers. Alle liedjes hebben tussen de 170 en 190 beats per minuut. Er wordt niet aangegeven dat de afspeellijst geschikt is voor als je een kilometer in een bepaald aantal minuten wil doen. De nummers moeten je tempo bepalen, volgens Spotify. De lijst bevat zowel oude als nieuwe rocknummers. Er zijn 151.000 mensen die de lijst volgen. Er staan 45 nummers in de playlist Running to Rock, goed voor 2 uur en 45 minuten aan muziek.

Nike

Naast deze door Spotify zelf gemaakte lijsten, zijn er ook nog vele lijsten gemaakt door andere bedrijven (zoals Nike en adidas) of de gebruikers van Spotify. De lijst Nike Running Tempo Mix van Nike Women is erg populair. Bijna 400.000 mensen volgen deze afspeellijst met een zeer gevarieerd aanbod aan liedjes.

Cardio

Ook de lijst cardio (door Spotify zelf gemaakt, maar valt onder de categorie workout) wordt door veel mensen gebruikt. Het is bedoeld voor alle soorten cardio in de gym, maar de playlist is uiteraard ook geschikt tijdens het hardlopen. Iets minder dan anderhalf miljoen mensen zijn fan van deze bijna 3 uur durende afspeellijst, die zeer regelmatig ververst wordt.

Populairste nummers op Spotify

Een andere optie is het lijstje met de 50 meest gestreamde nummers tijdens het hardlopen te beluisteren. Elk jaar maakt Spotfiy allerlei jaaroverzichten. Eén daarvan is die met de meest gestreamde liedjes op Spotify Running. ‘Run The World’ van Beyoncé bleek, heel toepasselijk, vorig jaar het meest gestreamde lied tijdens het hardlopen te zijn. Hier vind je de rest van de lijst.

Zelf samenstellen

De beste manier om het meeste uit je run te halen, is misschien wel je eigen lijstje samen te stellen. Dat gaat heel eenvoudig. Je maakt een Spotify-account aan (als je dat nog niet hebt) en selecteert in de linkerbalk de optie ‘Nieuwe afspeellijst’. Je kunt de lijst een naam geven en daarna op zoek gaan naar nummers waarop jij graag loopt. Met twee muisklikken voeg je de nummers toe aan je lijstje. Bij het toevoegen van nummers is het belangrijk op de volgende zaken te letten:

  • beat: uit onderzoek blijkt dat het aantal beats per minuut van een liedje ongeveer gelijk moet zijn aan je hartslag;
  • bekend nummer: een liedje dat je al kent en waar je een goed gevoel bij hebt, helpt ook bij de tijdsduur van het lopen. Je houdt het dan langer vol omdat je minder in de gaten hebt dat je aan het hardlopen bent;
  • variatie: probeer altijd de shufflemodus aan te zetten als je gaat hardlopen, zodat je niet elke keer dezelfde nummers hoort. Probeer daarnaast ook je lijstje om de paar werken te verversen met nieuwe liedjes. Dan word je niet immuun voor je eigen lijst.

Met deze tips kun je gericht op zoek naar een geschikte afspeellijst op Spotify als je tijdens het hardlopen óók wilt genieten van muziek!

Foto: Shutterstock