Breng variatie in je route

In samenwerking met Nationale Nederlanden
Lysanne Wilkens Vrijdag, 9 oktober 2020
Breng variatie in je route

Variatie tijdens het hardlopen is leuk en tegelijk goed voor je lichaam. Wissel snel en kort af met lang en rustig. Maar kies ook regelmatig voor een andere route en ondergrond. De Nationale-Nederlanden Hardloopplanner helpt je bij het uitstippelen van een persoonlijke route met start en finish bij jouw voordeur.

Altijd dezelfde route lopen, is geen goed idee. Het maakt het hardlopen bijvoorbeeld eerder saai, waardoor je sneller geneigd bent om een week over te slaan. Of erger, te stoppen. En volg je altijd dezelfde route? Dan kun je onevenwichtigheden veroorzaken in je lichaam met blessures tot gevolg.

Zondag 11 oktober 2020 is het NN Running Day. Je kunt je opgeven voor diverse afstanden van verschillende evenementen, zoals bijvoorbeeld de NN Marathon Rotterdam of de Menzis 4 Mijl van Groningen. Deelname is helemaal gratis en inschrijven kan via nnrunningday.nl. Je ontvangt dan een unieke code waarmee je de 11e gebruik kunt maken van de Mytrace app waardoor je het evenement echt kan beleven. Het is ook het ideale moment om eens een andere ronde te lopen dan je gewend bent. Met de Nationale-Nederlanden Hardloopplanner stippel je eenvoudig een nieuwe route uit. Kies het evenement waaraan je wilt deelnemen en selecteer de afstand die je wilt lopen. Waar je start en finisht, bepaal je zelf! De Nationale-Nederlanden Hardloopplanner genereert een persoonlijke route, zodat je precies weet hoe je in je eigen omgeving jouw favoriete afstand kunt lopen. Grote kans dat je zo weer allerlei nieuwe paden ontdekt waarvan je nog helemaal niet van het bestaan af wist! Dat is gunstig, want zo kun je ook na NN Running Day blijven afwisselen in de routes die je loopt.

Voordelen van afwisselen

Veranderen van route en ondergrond is goed voor de ontwikkeling van je motoriek. Bovendien ben je minder kwetsbaar wanneer je regelmatig op een andere ondergrond loopt. Je lichaam wordt ook sterker wanneer je trainingsprikkels varieert, doordat het lichaam zich constant aan moet passen. Je houding, zwaartepunt en balans veranderen en daarmee ook de werking van je spieren. Het lichaam werkt namelijk als een veersysteem waarbij ons lichaam zich al na één pas op een andere ondergrond aanpast in beenstijfheid en balans.

Afwisselen en omgekeerde route

In het bos kun je makkelijk variëren, zachte en verharde ondergronden zijn daar volop aanwezig. Pak af toe ook eens een heuvel mee, en versnel naar boven als het lukt. Een andere makkelijke manier om je routine te doorbreken: loop je vaste route om de week in de omgekeerde volgorde. Kleine variaties maken al een groot verschil. Wanneer je traint voor een langere afstand is het slim om een stapje verder te gaan. Want nieuwe routines maken je ook mentaal sterker. Loop je bijvoorbeeld een wedstrijd, dan raak je niet ontmoedigd door een onbekend parcours.

Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.

Logo Nationale Nederlanden
In samenwerking met

Nationale Nederlanden

Als ambassadeur van alle hardlopers van Nederland draagt Nationale-Nederlanden graag haar steentje bij aan hardlopen.nl. Gezondheid en vitaliteit staat hoog in het vaandel en daarom is Nationale-Nederlanden erg actief in de hardloop sector. Zo is zij hoofdsponsor van enkele grote hardloopevenementen en is er natuurlijk het NN Running Team.