Voeding

Na een drukke dag is het ’s avonds een fijn moment om hard te lopen. Even je hoofd leeg maken, maar dan kom je vaak in de knoop met het avondeten. Vlak voor je training eten en met een volle maag hardlopen, is niet fijn. Datzelfde geldt voor ‘s avonds na een uur of acht lopen. Als je daarna nog aan tafel schuift en met een volle maag gaat slapen, is dat ook niet prettig. En wellicht heb je daarbij gehoord dat je niet moet eten na acht uur ‘s avonds. Maar klopt dat wel?

Splitsen

's Avonds trainen op een te lege maag is af te raden. Je komt niet lekker vooruit en het gaat ten koste van je concentratie en coördinatie. Tegelijk is het niet verstandig om te sporten met een volle maag. Reden hiervoor is feitelijk en simpel: een volledige maaltijd die je in de laatste twee uur voor de training neemt, heeft je maag nog niet verlaten als je gaat sporten. Dat voelt niet echt prettig. Wanneer eet je dan het beste als avondhardloper? Een simpele oplossing is je avondmaaltijd te splitsen. Verdeel je maaltijd over twee borden: maak er dus twee halve maaltijden van. Eet één bord leeg voor de training en het tweede bord erna. Verdeel de maaltijd vooraf over twee borden, zodat je niet het risico loopt dat je door blijft eten en daardoor alsnog te veel voor je training eet.

Switchen

Lukt het jou om je broodmaaltijd en warme maaltijd om te draaien? Dan is dat een goede oplossing voor avondlopers. Een broodmaaltijd splits je makkelijker dan een warme maaltijd. En een broodje kun je bijvoorbeeld ook op je werk, of onderweg naar huis eten.

Altijd eten na training

‘s Avonds na je hardlooptraining moet je altijd eten. Ook al is het nog zo laat of heb je eigenlijk geen trek. De glycogeenvoorraad in je spieren is namelijk afgenomen en een snelle aanvulling daarvan bevordert een snel herstel. En de volgende morgen wordt je fit in plaats van gammel door de honger wakker. Je lichaam slaat dat eten toch direct op als vet? ‘Nee, dat is een fabeltje,’ legt voedingsadviseur Tara Vossers van de Atletiekunie uit. ‘Of je dik wordt heeft te maken met een positieve of negatieve energiebalans. Eet je op een dag meer dan je verbruikt, dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt, dan val je af. Zo kun je dus gerust na 20.00 uur nog wat eten en afvallen, zolang je maar niet meer eet dan je lichaam nodig heeft.’

Slim avondrondje

Het is wel een feit dat veel mensen ’s avonds na 20.00 uur inactief zijn. Er wordt al zittend of liggend tv gekeken of een boek gelezen. Veel energie verbruik je dan niet. En vaak zijn dit ook nou juist de momenten waarop je grijpt naar een koekje bij de koffie of een bakje chips. Mede hierdoor is er een grotere kans dat er een positieve energiebalans ontstaat, door de toevoeging van calorierijke snacks aan het einde van de dag die niet meer door beweging worden verbrand. Voor hardlopers dus een extra reden om ’s avonds een lekker rondje hard te lopen.

Bron: Sportvoedingsatlas