Voeding

‘s Avonds nadat je uit je werk komt, is een fijn moment om hard te lopen. Maar je kunt dan wel in de knoop komen met je avondeten. Vlak voor je training eten en dan met een volle maag hardlopen is niet prettig, maar datzelfde geldt voor ‘s avonds na 20.00 uur. Dan nog aan tafel schuiven en dan met een volle maag gaan slapen; dat is ook niet fijn. Bovendien wordt weleens gezegd dat dit niet gezond zou zijn of dat er dik van wordt. Klopt dat? En wat is de beste oplossing?

Een veelgehoord argument om ’s avonds na 20.00 uur niets meer te eten is dat het ervoor zou zorgen dat het voedsel gelijk als vet wordt opgeslagen. Ook de voedingsadviseur van de Atletiekunie komt dit verhaal vaak tegen in de praktijk.

Fabeltje

“Graag verwijs ik dit argument direct door naar fabeltjesland”, vertelt zij. “Of je dik wordt heeft te allen tijde te maken met een positieve of negatieve energiebalans. Eet je op een dag meer dan je verbruikt, dan kom je aan. Eet je minder dan je verbruikt, dan val je af. Zo kun je dus gerust na 20.00 uur nog wat eten en afvallen, zolang je maar niet meer eet dan je lichaam nodig heeft.”

Inactief

Waar dit fabeltje dan vandaan komt? “Waarschijnlijk komt het voort uit het feit dat veel mensen ’s avonds na 20.00 uur inactief zijn”, zegt de voedingsadviseur. “Er wordt al zittend of liggend tv gekeken of een boek gelezen. Veel energie verbruik je dan niet. En vaak zijn dit ook nou juist de momenten waarop er veel gegeten wordt, zoals een koekje bij de koffie of een bakje chips voor de tv.”

Avondrondje

“Mede hierdoor is er een grotere kans dat er een positieve energiebalans ontstaat door de toevoeging van calorierijke snacks aan het einde van de dag die niet meer door beweging worden verbrand. Voor hardlopers dus een extra goede reden om ’s avonds een lekker rondje hard te lopen!”

Volle of lege maag

Maar wanneer plan je nu je maaltijd in als avondhardloper? Je hebt immers wel wat energie nodig voordat je kunt beginnen met je training, want op een lege maag kom je niet vooruit. Bovendien gaat het ten koste van je concentratie en coördinatie. Tegelijk is het niet verstandig om te sporten met een volle maag. Een volledige maaltijd die je in de laatste twee uur voor de training neemt, heeft je maag nog niet verlaten als je gaat sporten. En dat voelt niet echt prettig.

Splitsen

Een oplossing is dan om je avondmaaltijd te splitsen, zoals ook in de Sportvoedingsatlas aangeraden wordt. “Verdeel de maaltijd over twee borden; eet één bord leeg voor de training en het tweede bord erna. Het is wel verstandig om de maaltijd vooraf over twee borden te verdelen, zodat je niet het risico loopt dat je door blijft eten en daardoor te veel eet.”

Altijd eten na het trainen

Lukt het jou om je broodmaaltijd en warme maaltijd om te draaien, dan is ook dat een goede oplossing. Een broodmaaltijd kun je immers makkelijker splitsen dan een warme maaltijd. ‘s Avonds na je hardlooptraining moet je altijd eten, ook al is het nog zo laat en ook al heb je eigenlijk geen trek. De glycogeenvoorraad in je spieren is namelijk afgenomen en een snelle aanvulling daarvan bevordert een snel herstel.

Foto: Shutterstock

Bron: Sportvoedingsatlas