Voeding

Wil je na je werk een snelle maaltijd koken, zodat het eten nog even kan zakken voordat je je avondrondje gaat lopen? Of wil je snel een goede herstelmaaltijd op tafel zetten als je thuiskomt van je training? Maak dan eens een omelet met groenten! In tien minuten is je eten klaar.

Veel heb je voor deze snelle maaltijd niet nodig: twee eieren, 200 gram Italiaanse roerbakgroenten, peper en zout en drie sneetjes brood.

Bereiding

Verhit de wok zonder vetstof en bak de Italiaanse roerbakgroenten in ongeveer drie minuten. Roer ze regelmatig om. Breek ondertussen de eieren in een kom en voeg peper en zout naar smaak toe. Klop ze kort los. Voeg de eieren bij de groenten en schud de pan even flink heen en weer. Draai dan het vuur lager en schraap het mengsel naar één kant van de wok. Vouw de stollende omelet om. Draai hem daarna nog even op de andere zijde en laat hem nog even garen. Serveer hem op twee of drie volkorenboterhammen.

Voedingswaarde

Deze snelle maaltijd geeft je 391 kilocalorieën aan energie en bevat 24 gram eiwit. Het vetgehalte in deze maaltijd komt puur uit de eierdooiers en is 12 gram. Deze omelet op brood geeft 46 gram koolhydraten en 10 gram voedingsvezels.

Eiwitrijke herstelmaaltijd

Omdat het een eiwitrijke maaltijd is, is deze prima geschikt als herstelmaaltijd. Hardlopen.nl-expert Tara Vossers: “Het belang van een goede herstelmaaltijd met daarin voldoende eiwitten wordt soms onderschat. Duursporters zijn vaak erg gefocust op het eten van koolhydraten en willen daardoor de eiwitten nog weleens vergeten. Maar ook door intensieve duurtraining kunnen er kleine scheurtjes in de spieren ontstaan die sneller herstellen door de toevoer van voldoende eiwit. Daarvoor hoef je nog niet eens dure eiwitshakes of preparaten aan te schaffen. Er zijn ook voldoende eiwitrijke producten gewoon in de supermarkt te koop.”

Bron: Goud op je bord