Voeding

Hardlopen en afvallen kan een goede combi zijn. Maar wat als je afvallen combineert met een sportief doel? Hardlopen.nl-expert en sportdiëtiste Tara Vossers ziet in haar praktijk vaker dit soort gevallen: mannen maar voornamelijk vrouwen die zich hebben ingeschreven voor een hardloopwedstrijd of Mudmasters om maar gewicht te verliezen. Is dat verstandig?

In mijn ogen gaat zo'n hardloopwedstrijd vaak wel voor iets gewichtsverlies zorgen, omdat het energieverbruik iets omhoog gaat wanneer er intensiever of langer wordt getraind. Toch is een hardloopwedstrijd geen goede stok achter de deur voor een blijvend gewichtsverlies. Op een gegeven moment is de wedstrijd geweest, en dan?

Veelal vallen mensen dan weer terug in hun oude gedrag. De stok achter de deur is weg en een nieuw doel is er vaak niet. Energieverbruik neemt weer af, soms neemt voedingsinname toe en het gewicht gaat ook weer omhoog.

Gedragsverandering

Mijn visie is dan ook dat wanneer mensen blijvend willen afvallen en ongemerkt een hardloopwedstrijd hiervoor als doel gebruiken, zij structurele gewoontes moeten veranderen. Gedragsverandering kost tijd, energie, vallen en opstaan. Maar het is de enige manier om op langere termijn duurzaam gewicht te verliezen. Als je een korte periode de bewegingsactiviteit verhoogt, zorgt dat niet voor een duurzaam lager gewicht.

Structurele aanpassing

Het is dus belangrijk dat iemand een sport kiest die hij of zij leuk vindt en dat er ook na de wedstrijd structureel wordt doorgetraind. Hetzelfde geldt voor de voeding. Het is belangrijk dat er structurele aanpassingen in het eetpatroon worden gedaan. Niet allen ter voorbereiding op de wedstrijd maar ook daarna. Plus dat men leert luisteren naar het lijf.

Luisteren naar het lijf

Bij intensieve trainingen heeft het lichaam meer energie verbruikt. Dan is het  belangrijk dat er ook meer wordt gegeten en het lichaam voldoende brand- en bouwstoffen krijgt gevoed. Op dagen dat er weinig is bewogen, geeft het lichaam ook minder snel een hongergevoel af. 

Dat is ook logisch, want het lichaam heeft weinig verbruikt dus is er ook weinig aan te vullen. Op zo'n dag moet je dan ook minder eten en niet evenveel als de dag ervoor. Het is dus belangrijk om te leren luisteren naar de signalen van je lijf. Heel vaak wordt dit door een te streng doel of diëten helemaal vergeten.

Vol=vol betekent stoppen

Wat ik in de praktijk tegenkom is dat mensen minder gaan eten om af te vallen, meer gaan trainen om af te vallen, maar wel dagelijks hetzelfde blijven eten terwijl het per dag verschilt hoeveel energie er wordt verbruikt. Ook zie ik vaak dat mensen niet stoppen met eten zodra ze vol zitten. Het lijf geeft niet voor niks dit signaal af . Vol=vol, betekent stoppen. Ga je dan dooreten dan is de kans groot dat je gewicht snel toeneemt.

Foto: Shutterstock

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.