3 tips om meer vet te verbranden

Brenda Frunt Vrijdag, 17 september 2021
3 tips om meer vet te verbranden

Wil je meer energie of wat kilo's kwijt? Dan heb je mazzel. Je vetreserves zijn namelijk een handige brandstof. Maar hoe maak je daar gebruik van? Door minder te doen! Kijk, dat klinkt aantrekkelijk. Dan hebben we het wel over minder vaak per dag eten, minder vaak ademen en minder stilzitten.

1. Eet minder vaak per dag

Met minder vaak per dag eten bedoelen we periodiek vasten, oftewel intermittent fasting. Hierbij eet je twee tot drie goede maaltijden in een tijdsbestek van acht uur, en de overige zestien uur eet je niks. Water, thee en koffie zonder suiker en melk zijn wél welkom tijdens die zestien uur.

Te veel en te vaak koolhydraatrijk eten zorgt ervoor dat je lichaam voornamelijk glucose – oftewel suikers - als brandstof gebruikt. Glucose geeft snelle energie, maar raakt ook snel op. Dat resulteert in een energiedip of vermoeidheid. Eet je minder vaak per dag, dan verbrandt je lichaam relatief meer vetten. Vetten bevatten namelijk méér energie dan glucose en de energie komt gelijkmatig vrij.

Vaak hoor je dat koolhydraten de belangrijkste energieleverancier zijn voor een hardloper. Glucose uit koolhydraten geven inderdaad snelle en kortdurende energie. Handig voor een sprint. Loop je langere tijd op ‘praattempo’ dan zijn vetten veel interessanter, die geven namelijk langdurige energie. Bovendien heb je volop vetreserves in je lichaam om je langere tijd van energie te voorzien. Door je lichaam hierin te trainen, word je minder afhankelijk van energiegelletjes tijdens het hardlopen en leert je lichaam de benodigde energie uit vetreserves te halen.

2. Adem minder vaak

Als je rustig op de bank zit dan is een ademhaling van zes tot acht keer per minuut genoeg. Adem je vaker - bijvoorbeeld 21 keer per minuut - dan blaas je te veel koolzuur uit. Zonde, want zuurstof kan alleen aan je cellen worden afgegeven als er voldoende koolzuur in je cellen zit, en vetten verbranden enkel mét zuurstof. Rustiger ademen dus, want zo blaas je niet onnodig veel koolzuur uit. Hoe je dat oefent? Adem langer uit: adem vier tellen in, adem vier tellen uit en pauzeer twee tellen (die pauze hoort bij je uitademing).

3. Zit minder stil

Bewegen dus, het liefst vóór je maaltijd. Zo geef jij je lichaam een extra sterk signaal om zijn eigen vetreserves aan te spreken. Je hebt namelijk nog niets gegeten, dus je lichaam zal de energie uit zichzelf in plaats van uit je bakje met havermoutpap moeten halen. Het gaat er daarbij vooral om dat je zo nuchter mogelijk bent. Na een nacht slapen en vóór je eerste maaltijd ben je dat zeker.

In het begin kan de omschakeling naar nuchter sporten wel wat ongemakken geven. Loop je normaal gesproken fluitend tien kilometer? Dan kan een nuchter rondje van vijf kilometer ineens moeizaam gaan. Je hebt dan minder energie en haalt niet het tempo dat je normaal loopt. Dat is niet gek. Je lichaam draait op dat moment namelijk voornamelijk op glucose en kan nog niet genoeg energie uit vetten vrijmaken. Deze ongemakken verdwijnen als je vaker nuchter traint en je vetverbranding daardoor beter gaat.

Met nuchter bewegen train je dus je vetverbranding en blijft glucose niet langer je hoofdbrandstof. Dat maakt je minder afhankelijk van eten tijdens inspanning, want je lichaam kan naast glucose óók zijn vetreserves aanspreken. Een ode dus aan minder vaak per dag eten, rustig ademen en nuchter bewegen.

Afvallen Eten Lichaam
Brenda Frunt
Geschreven door

Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ die ze samen met chef-kok Erik te Velthuis van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles op het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!