Training

Hoe voelt het om een hardloper te zijn? Een willekeurige loper vertelt je ongetwijfeld hoe heerlijk het is om rennend je hoofd leeg te maken. Hoe goed het voelt om je grenzen te verleggen. En hoe lekker buiten bewegen is. Maar wat als je net begint? Dan moet je vaak flink wat obstakels overwinnen vóórdat je al die voordelen ervaart. Laat staan voordat jij je een echte hardloper voelt.

Een zeurend pijntje, serieuze blessures, een gebrek aan tijd of aan motivatie. Er liggen allerlei redenen op de loer om al snel weer met hardlopen te stoppen. Gelukkig kun je dat op veel manieren voorkomen. Wij geven je graag tips, inspiratie en informatie om te zorgen dat je blijft lopen. En zoals met alles, begint het met een goede start. Zorg dat je lijf en je hoofd helemaal klaar zijn om een hardloper te worden.

De eerste stap

Een carrièreswitch of 10 kilo afvallen: je bereikt het niet van de ene op de andere dag. Veranderingen gaan stap voor stap. Hetzelfde geldt voor iets nieuws leren zoals zwemmen, skiën of tennis. Dat leer je ook niet in één dag. Precies hetzelfde geldt voor hardlopen: begin niet uit het niets te rennen. Zeker als je een tijd weinig of niet hebt gesport, is het af te raden om meteen met hardlopen te beginnen. Conditie en een stevig fundament van spieren, botten, gewrichten en pezen zijn noodzaak. Start daarom met wandelen, dat is de beste start voor elke hardloper. Een goede eerste stap is een stuk stevig wandelen, al is het maar vijf of tien minuten. Zo wennen je spieren en je hele lichaam rustig aan de inspanning. Lukt het je om vijf keer per week minimaal dertig minuten te wandelen? Dan ben je klaar om te starten met hardlopen.

Rust: voorkom blessures en word sterker

Begin je met hardlopen, dan wil je in je enthousiasme misschien direct zoveel mogelijk trainen. Maar rustdagen zijn voor hardlopers minstens zo belangrijk als trainingsdagen. Dan herstellen je spieren en worden deze sterker. Je lichaam werkt hard om zich aan te passen aan jouw nieuwe sportieve leefstijl. Elke keer als je traint breng je kleine beschadigingen aan je spieren aan, je lichaam reageert daarop door sterker te worden. Niet alleen spieren maar ook je banden en pezen worden sterker. Maar daarvoor heb je wel rust nodig. Volgen jouw trainingen elkaar te snel op? Dan word je niet sterker en kun je zelfs last krijgen van blessures. Neem daarom zeker drie rustdagen per week. Die dagen kun je wel wandelen of bijvoorbeeld zwemmen als je liever niet helemaal stilzit.

Opbouwen

Lopen in groepsverband heeft ontzettend veel voordelen: het is gezellig, veilig, er ontstaan vriendschappen, je krijgt hardloopmaatjes en het is een motivatie stok achter de deur. Eén van de belangrijkste redenen is dat een professionele trainer jou helpt om je tempo en afstand op te bouwen. Ook leer je een goede hardlooptechniek aan, dat uiteraard de kans op blessures verkleint en volhouden vergroot. Benieuwd welke groepen er bij jou in de buurt lopen?