Maak zelfstandig een begin met hardlopen

Dinsdag, 11 januari 2022
Maak zelfstandig een begin met hardlopen

Wil jij (opnieuw) beginnen met hardlopen? Dan vind je in ‘Lopen zonder poespas’ alles wat je nodig hebt om het hardlopen op een verantwoorde manier op te pakken en met regelmaat en geduld toe te werken naar een niveau waarop je een half uur lang onafgebroken lekker kunt hardlopen.

Wil je beginnen met hardlopen? Super! Want hardlopen is goed voor lijf en leden, voor lichaam en geest. Regelmatig hardlopen bezorgt je een krachtiger hart, een scherper brein, sterkere botten en verlaagt de kans op allerlei ziektes, waaronder diabetes type-2. Met hardlopen verbeter je je immuunsysteem – altijd handig in deze tijd – en heb je een krachtig medicijn in handen tegen ouderdomskwalen en ander ongerief.

MAAR...

Inderdaad, er is ook een maar. Een dikke maar zelfs. Net als bij een medicijn gaat het bij hardlopen om de juiste dosering. Neem je te weinig, dan merk je nauwelijks of geen vooruitgang en is de lol er snel vanaf. Neem je te veel, dan is de kans groot dat je te maken krijgt met de onaangename bijwerkingen. Je raakt geblesseerd of voelt je alsmaar vermoeid. Ook dan glipt het plezier, en daarmee de motivatie, als droog zand door je vingers.

Begin op jouw manier

Het lijkt dus logisch dat je allereerst moet uitvogelen welke dosering voor jou geschikt is. Wat je dus vooral niet moet doen, is blind aan de slag gaan met het eerste het beste beginnersschema dat je tegenkomt. Immers, de ene beginner is de andere niet. Het maakt bijvoorbeeld echt wel uit of je de laatste 10 jaar drie keer in de week hebt gevoetbald, of dat je in die tijd vooral op de bank hebt gehangen, of je een gezonde, getalenteerde twintiger bent, of een vijftiger met minimale aanleg en flink wat overgewicht.

Zij kunnen allemaal plezier beleven aan hardlopen, maar moeten op verschillende manieren gaan trainen. Hoe je de manier van hardlopen vindt die precies bij jou past lees je in het zojuist verschenen boek ‘Lopen zonder poespas’. Het is een handboek voor ‘beginnende hardlopers en zij die het nog één keer willen proberen’. Ja, er staat een trainingsschema in. Maar je vindt het pas op pagina 40. De pagina’s ervoor helpen je bepalen wat voor jou de juiste dosering van het hardloopmedicijn is.

Over de auteur

Rob Veer schreef eerder ‘De tien, de halve en de hele, handboek voor de prestatiegerichte loper’, waarvan binnenkort de 4e druk verschijnt. Met ‘Hardlopen zonder poespas’ heeft hij nu ook een boek geschreven speciaal voor beginners. Het is een informatief boek geworden, waarin Veer je helpt de kans op blessures te verkleinen en je leert realistische doelen te stellen. Al lezende maak je kennis met Lante en Pressy, een stel dat in het begin van het boek besluit om te gaan hardlopen. Hoe ze dat afgaat wordt verteld in een 30-tal korte, grappige anekdotes verspreid over het boek.

Lopen zonder poespas is vanaf vandaag verkrijgbaar via de boekhandels en online.

Beginner