Training

Als je in een groepje hardloopt, dan kunnen jij en je loopmaatjes elkaar omstebeurt uit de wind houden. Maar hoeveel tijdswinst boek je eigenlijk als je in een groep loopt? We leggen uit hoeveel sneller je kunt lopen door te laten zien hoeveel voordeel je behaalt op de marathon.

De zogenaamde hazen zijn een vertrouwd gezicht bij veel grote marathons. Zo’n haas zorgt ervoor dat het tempo tijdens een groot deel van de wedstrijd hoog blijft liggen en dat jij daardoor een betere kans hebt om de tijd te lopen die je in je hoofd hebt. Je herkent ze aan het vlaggetje met hun ‘koerstijd’ (zie foto).

Meer dan een minuut

De echte toplopers lopen het liefst in de rug van een haas, omdat ze dan goed uit de wind blijven en minder windweerstand hoeven te overwinnen. Als je de formule gebruikt die deze windweerstand kan berekenen, dan kan je ook tijdswinst tijdens het lopen van een marathon in een groep uitrekenen. En die kan zelfs oplopen tot boven de minuut.

Tijdswinst

Loop je bijvoorbeeld een marathon in 3,5 uur, dan loop je de eerste 5 kilometer in een groep 7 seconden sneller dan in je eentje. Na 10 kilometer is de winst van het lopen in een groep al opgelopen naar 14 seconden en na 20 kilometer tot 27 seconden. Kom je over de finish, dan is je tijd 47 seconden sneller dan wanneer je de kilometers alleen zou afleggen.

Echte toppers boeken nog meer winst

Bij de echte wereldtoppers, die een marathon kunnen afleggen in een tijd die dicht bij de twee uren ligt, is de winst van lopen in een groep (met hazen) zelfs nog groter. Zij kunnen halverwege, op het 21,1 kilometerpunt, al 42 seconden sneller zijn dan in hun eentje, en op de finish zelfs 1 minuut en 24 seconden.

Perfect in het zog

In een groepje profiteert in principe iedereen, zelfs de lopers op kop. Ook zij hebben een windweerstand die (iets) lager ligt dan wanneer ze in hun eentje zouden lopen. Je zou zelfs nog wat meer tijdswinst kunnen boeken, als het je lukt om echt perfect in het kielzog van je voorganger te lopen, al is dat bij hardlopen wat lastiger dan bij wielrennen.

Bos of open gebied

In de praktijk bepalen ook allerlei andere factoren natuurlijk hoeveel tijdswinst je precies boekt door in een groep te lopen: bijvoorbeeld of je door een bebouwde wijk of een bos loopt of door een open gebied, of er al dan niet bochten in je trainingsparcours zitten, of de windrichting tijdens je loop verandert et cetera. De ervaren wedstrijdlopers zijn hier zo alert op dat zij bij tegenwind altijd zo veel mogelijk schuilen en bij meewind zo veel mogelijk gebruikmaken van wind in de rug. 

Samen lopen: meer voordelen

En dan zijn er ook nog andere dan de trainingstechnische voordelen van lopen in een groep, zoals dat het gezelliger en meer motiverend is om samen te lopen. Daar zullen we in een komende artikelen dieper op ingaan.

Bron: Prorun

Foto: Stefan Holm / Shutterstock.com