Training

Hardlopen in de zomer is heerlijk, maar levert soms ook vervelende situaties op. Insecten die in je ogen vliegen, pijnlijke tepels of schurende bovenbenen, zweet dat in je ogen drupt en blaren op je voeten. Gelukkig hoef je je training hier niet door te laten verpesten. Met deze handige trucs ga je voorbereid op pad.

Vliegjes

Terwijl je lekker aan het lopen bent, word je ineens omsingeld door een zwerm kleine vliegjes. Met dichtgeknepen ogen en een mond die op slot zit, probeer je ongedeerd de vliegeninvasie door te komen… En dan nog komt er een in je oog terecht! Met bezwete vinger probeer je het vliegje uit je oog te wrijven, maar het zoute zweet maakt de situatie alleen maar erger.

Met een hardloopzonnebril is dit gelukkig eenvoudig te voorkomen. Een hardloopzonnebril beschermt je ogen niet alleen tegen de zon, maar houdt ook vervelende vliegjes op afstand. Je mond bedekken is wat lastiger, want dat beperkt tenslotte ook de mogelijkheid om vrijuit te ademen. Wel kun je proberen meer door je neus te ademen in plaats van met je mond wijd open.

Bloedende tepels

Veel langeafstandlopers zullen er weleens last van hebben gehad: pijnlijke tepels tijdens of na het hardlopen. Soms zelfs tot bloedens toe! Dit wordt veroorzaakt doordat je shirt tijdens het lopen continue langs je huid schuurt. Aangezien de huid van je tepels kwetsbaar is, veroorzaakt het op deze plek de meeste klachten. Vooral onder mannelijke hardlopers zijn schurende tepels een bekend probleem. Vrouwen worden beschermd door het dragen van een sportbeha.

De makkelijkste manier om schurende tepels te voorkomen, is door een dikke klodder vaseline op iedere tepel te smeren. Ook kun je de tepels afplakken met pleisters of sporttape. Door het zweten blijft dit echter niet altijd even goed zitten en het verwijderen kan (vanwege de bijkomende waxbehandeling) pijnlijk zijn.

Met de juiste kleding kun je ook verschil maken. Draag het liefst synthetische hardloopkleding. Katoenen shirts zuigen zich vol met vocht en omdat een natte huid kwetsbaarder is, gaat dit eerder schuren. Een logo of verdikking in je shirt op de plaats van je tepel kan ook voor extra irritatie zorgen.

Voorkom pijnlijke tepels

Schurende bovenbenen

Niet alleen schurende tepels zijn een veelvoorkomend probleem. Ook schurende bovenbenen kunnen het hardlopen een stuk minder aangenaam maken. Wanneer de huid van je bovenbenen bij iedere stap tegen elkaar aanwrijft, zorgt dat voor een schrale, geïrriteerde huid.

Deze schuurplekken kun je voorkomen door de binnenkant van je bovenbenen in te smeren met vaseline of een speciaal daarvoor ontwikkelde stick of spray zoals Bodyglide of Smoovall. Daardoor glijden je bovenbenen soepeler langs elkaar. Een hardloopbroek met langere pijpjes kan ook uitkomst bieden. Dit voorkomt huid-op-huid contact en het schuren dat daardoor ontstaat.

Zweet in gezicht

Wanneer je met warm weer gaat lopen, drupt het zweet al gauw van je gezicht af. Je wenkbrauwen vangen zweet op om te voorkomen dat het in je ogen terechtkomt. Maar daar zit een limiet aan. Na een tijdje druipt het zweet alsnog in je ogen en dat gaat prikken. Een makkelijke oplossing is het dragen van een zweetband om je pols of hoofd. Zo veeg je je gezicht makkelijk droog.

3 redenen om te lopen met een hardlooppet

Blaren

Blaren zijn een nachtmerrie voor iedere hardloper. Blaren ontstaan op plekken van wrijving of druk op de huid. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door het plotseling lopen van meer kilometers, een hoger tempo of schoenen die niet goed aansluiten. Warme, vochtige omstandigheden verergeren dit, omdat je voeten dan uitzetten.

Kwetsbare plekken kun je preventief insmeren met vaseline of intapen, waardoor je een beschermende laag tussen je huid en sok creëert. Ook blarenpleisters beschermen de huid tegen frictie en wrijving. Zorg daarnaast voor de juiste maat schoenen en passende sokken. Sportsokken met verstevigde hielen en tenen kunnen de wrijving met je schoen verminderen. Het isolerende materiaal zorgt er bovendien voor dat vocht wordt afgevoerd.

Tips om blaren te voorkomen

Door Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor Hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.