Gear

Veel langeafstandlopers zullen er weleens last van gehad hebben: pijnlijke tepels tijdens of na het hardlopen. Soms zelfs tot bloedens toe! Hoe voorkom je die? Wij zetten vijf tips op een rijtje.

De pijn ontstaat doordat je kleding tijdens het lopen constant langs je huid schuurt. Daardoor krijg je kleine schaafwondjes en die doen zich het eerst voor op plekken waar je huid dun en gevoelig is. Op je tepels dus. Omdat het dragen van een (goede) sport-bh het schuren van kleding langs je huid voorkomt, is het vooral onder mannelijke hardlopers een bekend probleem. Maar er zijn voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kans op ‘tepelletsel’ te voorkomen.

1. Synthetische kleding

Draag synthetische hardloopkleding. Vooral onder vochtige omstandigheden (zweet, regen) is je huid kwetsbaar. Katoenen kleding zuigt zich vol met vocht, waardoor deze eerder gaat schuren. Synthetische kleding blijft droger doordat deze het vocht beter afgeeft en laat verdampen. Dit is tevens een goede tip als je last hebt van kleding die langs je dijen schuurt.

2. Logo’s

Pas er bij het kopen van een hardloopshirt ook op dat er geen logo over je tepel zit. Naadjes van een opgestikt logo of verdikking en verharding van je shirt door een opgestreken logo kunnen de huid ook flink irriteren.

3. Vaseline

Smeer voordat je gaat lopen een dikke laag vaseline over te tepels. Dit voorkomt schuren en houd de huid zacht.

4. Pleisters

Ook pleisters kunnen je huid beschermen. Plak ze tijdig over je tepels, zodat ze de kans krijgen goed aan je huid te hechten. Als je meteen na het opplakken gaat zweten, heb je kans dat de pleisters tijdens je training of wedstrijd loslaten.

5. Borstband

Tot slot hebben sommige lopers baat bij het dragen van de borstband van een hartslagmeter.