Training

In het nieuwe jaar vliegen de vuurpijlen en de goede voornemens je om de oren. De één wil ergens mee stoppen, de ander wil juist ergens mee beginnen. Hardlopen.nl blijft niet achter; de redactie wenst dat 2020 voor alle hardlopers - en zij die er mee willen beginnen - een ‘jaar in balans’ wordt.

In balans? Ja, in balans! Met een goede balans tussen werken en ontspannen; tussen comfort en uitdaging; tussen je inkomsten en je uitgaven; tussen aandacht voor je telefoonscherm en aandacht voor de wereld om je heen. En niet in de laatste plaats: balans in het hardlopen. De kans dat je je doelen voor 2020 zult bereiken is groter als je hardloopleven in balans is. Dat geldt voor de beginnende loper, die traint voor een Urban Trail over 4 km. En het geldt evengoed voor de hardloper die laatste van de zes Marathon Majors gaat lopen.  Wat is dat: hardlopen in balans. Hoe weet je dat die balans ontbreekt? En wat kun je doen om die te vinden? We geven je drie aanknopingspunten.

Balans in trainen en herstellen

Wat merk je?

Je komt elke training steeds wat moeizamer op gang. Je benen voelen stram. Je voelt aanhoudend spierpijn. Na de training voel je je langdurig vermoeid. Je voelt aanhoudend pijntjes maar bent (nog niet) geblesseerd.

Zoek de balans:

Op elke training is er tijd nodig om de aangebrachte ‘schade’ te herstellen. Als de processen die daarvoor zorgen voldoende tijd krijgen, dan word je van die training een sterkere hardloper. Er is dan sprake van een goede balans tussen trainen en herstellen. Zowel je belastbaarheid, als je herstelvermogen zullen verbeteren.

Het gaat mis als de training te zwaar voor je is, of als het herstelproces onvoldoende ruimte krijgt. Je begint dan vermoeid aan de volgende training. Dat is voor een keertje niet erg, maar als de vermoeidheid aanhoudt, dan ontstaat er een vruchtbare voedingsbodem voor blessures, oververmoeidheid of fysieke burn-out.

Hardlopen in balans:

Je begint elke training met frisse benen, de trainingen gaan lekker. Je merkt dat je vlot herstelt van je inspanning.  Je voelt dat je elke week een beetje beter wordt.

Balans in stress en ontspanning

Wat merk je?

Je hebt geen zin (of zelfs tegenzin) om te trainen. De training is een verplicht nummertje geworden, de beleving ontbreekt en het bezorgt je achteraf meer opluchting dan voldoening. Je hardloopdoelen zijn minder belangrijk en verdwijnen langzaam uit beeld.

Zoek de balans:

Hardlopen is niet alleen een kwestie van je benen en je longen. Je hoofd speelt een grote rol. De balans tussen trainen en herstellen kan zomaar verstoord raken door ingrijpende gebeurtenissen, zoals een sterfgeval, een ontslag, problemen op het werk of binnen een relatie. Trainen zal in die periodes meer moeite kosten dan in tijden waarin je, bijvoorbeeld, tot over de oren verliefd bent. Je traint niet meer omdat je het wilt, maar omdat je vindt dat het moet. Dat kan op den duur leiden tot motivatieverlies, somberheid, verminderd relativeringsvermogen, ongeduldig en snel gepikeerd zijn. Doet deze situatie zich voor, dan is het wenselijk of zelfs noodzakelijk om de doelen bij te stellen. Train korter en rustiger dan gebruikelijk en vindt tijd voor zowel fysieke als geestelijke ontspanning.

Hardlopen in balans:

Je hebt zin om te trainen, beleeft plezier aan je inspanning en kijkt steeds uit naar de volgende training. Je hebt een duidelijk doel voor ogen en vertrouwt erop dat je die dankzij je trainingsarbeid gaat halen.

Balans in ziek en gezond

Wat merk je?

Je hebt vaker dan gemiddeld te maken met infectieziekten als verkoudheid of griep. Je voelt je met regelmaat niet helemaal fit. Je merkt dat wondjes minder snel genezen en dat het herstel na inspanning trager gaat dan gebruikelijk.

Zoek de balans:

Ons immuunsysteem is een uiterst complex verdedigingssysteem tegen indringers van buitenaf, zoals bacteriën en virussen. Het beschermt ons ook tegen bedreigingen van binnenuit, zoals afvalstoffen en zieke lichaamscellen. Regelmatig sporten versterkt dit systeem, waardoor de weerstand tegen allerlei ziektes en ontstekingen verbetert. Anderzijds kan de bescherming afnemen door zware training of wedstrijden waarin je (te) veel van jezelf eist. Slaaptekort, reizen (jetlag) en nuchter trainen kunnen het systeem aanzienlijk verzwakken.

Balans gevonden:

Je voelt je energiek en je gezondheid laat je zelden in de steek. Je bent niet immuun voor ziektes, maar de keren dat je ermee te maken krijgt genees je snel.

Laten we realistisch zijn: de kans dat je in 2020 op enig moment geconfronteerd wordt met vermoeidheid, een blessure, ziekte of een motivatiedips is vrij groot. Mocht het zich voordoen, treuzel niet om in te grijpen en probeer de balans te herstellen. Immers: hoe groter de disbalans en hoe langer deze aanhoudt, des te ingrijpender zal de negatieve impact op je gezondheid, je welbevinden en je prestaties zijn. Daarbij kun je de drie genoemde gebieden – fysiek, mentaal en het immuunsysteem – niet los van elkaar zien. Wist je dat je voeding op alle drie de gebieden van invloed is? Misschien een goed voornemen om je daar komend jaar wat meer in te verdiepen!

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.