Breng de regelmaat terug in je trainingen

Lysanne Wilkens Vrijdag, 23 oktober 2020
Breng de regelmaat terug in je trainingen
© Duy vu Dinh

Een vakantie, rustperiode of ziekte kunnen ervoor zorgen dat je een tijdje minder hebt hardgelopen. De motivatie om er daarna weer stevig tegenaan te gaan, is waarschijnlijk groot, en dat enthousiasme kan zich tegen je keren als je het niet in goede banen leidt. Hoe pak je het hardlopen weer op? Met deze tips breng je de regelmaat terug.

Bouw rustig op

Heb je een tijd stilgezeten, dan kun je beter niet direct weer op je oude niveau gaan trainen. Je spieren, pezen en gewrichten zijn niet meer gewend aan de impact van het hardlopen en grote kans dat je ook aan conditie hebt moeten inleveren. Ga niet trainen om de ‘schade’ in te halen. Neem rustig de tijd om weer op te starten en bouw het aantal trainingen en de intensiteit daarvan geleidelijk op. Je hebt er immers niets aan als je direct alweer een blessure oploopt.

Stel doelen

Niets werkt zo motiverend om het nieuwe seizoen te beginnen als het stellen van een doel. Daarbij hoef je niet meteen aan een loopevenement te denken, dat kan namelijk ook een persoonlijk doel zijn: bijvoorbeeld dat je na drie maanden vijf kilometer achter elkaar kunt hardlopen.

Dagelijkse routine

Sporten houd je het beste vol als het past in jouw dagelijkse routine. Ga je bijvoorbeeld studeren of heb je onlangs een andere baan gekregen? Grote kans dat dit voor een ander dagritme zorgt. Maak een hardloopschema dat past bij je nieuwe bezigheden, zodat je het hardlopen ook volhoudt. Hardlopen.nl heeft een groot aantal schema’s om je op weg te helpen.

Sluit je aan bij een hardloopgroep

Niets werkt beter om regelmaat vast te houden, dan jezelf aansluiten bij een loopgroep in de buurt. Je traint dan op vaste momenten, en deze houd je meestal ook eerder vrij dan wanneer je zelf van plan bent een rondje te gaan lopen. Bovendien kan het gevoel dat anderen op je rekenen de ideale stok achter de deur zijn.

Bereid je voor op dipjes

Hoe fijn hardlopen ook is, bijna iedereen heeft weleens te maken met hardloopdipjes. Of dat nu te maken heeft met de regen en kou waar je liever niet in loopt of een drukke agenda waardoor je geen prioriteit van het lopen maakt, je kunt jezelf wapenen tegen de excuses die je verzint om niet de deur uit te gaan. Kijk eens terug op de periodes van het afgelopen jaar waarin je het lastig vond om het trainen vol te houden. Gebruik deze inzichten om een plan te maken voor wat je gaat doen als je weer in een sportdip terechtkomt.

Met bovenstaande tips duurt het niet lang totdat het hardlopen weer onderdeel is van je routine – en dat ook blijft.

Hardloopschema
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.