Training

Elke hardloper heeft wel eens dagen dat het moeilijker is om motivatie te vinden om te gaan hardlopen. Zeker als je net begint kun je soms wel een extra duwtje in de rug gebruiken. De oplossing tegen al je motivatieproblemen: samen lopen! Een betere stok achter de deur dan een loopmaatje of loopgroep kun je niet vinden.

Samen hardlopen is leuker. Of je dat nu met een vriend, je buurman, je vader of moeder, een zus, een collega, of een hele groep doet maakt niet uit. Je zult snel ervaren dat het motiverend werkt, want een loopmaatje laat je niet in de steek. We zetten nog even 5 voordelen van samen hardlopen op een rij.

1. Veel gezelliger

Samen hardlopen is natuurlijk veel gezelliger. Tijdens het lopen heb je ook tijd om lekker bij te kletsen. Daarbij kan een loopmaatje ervoor zorgen dat je een training langer volhoudt als het zwaar wordt, en kun je zelf ook de ander oppeppen als die het even moeilijk heeft.

2. Meer calorieën verbranden

Vrouwen die samen trainen verbranden gemiddeld 236 calorieën, terwijl je er als je alleen traint gemiddeld 195 verbrandt. Mooi meegenomen!

3. Samen trainen = langer trainen

Een gemiddelde workout samen met een vriend of vriendin duurt 42 minuten, een training in je eentje gemiddeld 36 minuten. Dat blijkt uit cijfers van de app Runtastic. Uit datzelfde onderzoek kwam ook naar voren dat geliefden ook een een postief effect op elkaar tijdens het hardlopen. Bij stelletjes die allebei apart trainen haakte 43 procent af. Bij stellen die samen trainden was dat maar 6,3 procent.

4. Trainen in een groep als extra motivatie

In een groep wil niemand graag de zwakste schakel zijn, waardoor je harder je best doet dan je in je eentje gedaan zou hebben. Waar je in je eentje 100 jumping jacks zou doen, doe je er samen met een maatje 160 en haal je in een groep zelfs de 200.

5. Verantwoord met een trainer

Als je in een loopgroep of bij een club heb je nog een groot voordeel: een hardlooptrainer. Hij of zij kan jou op een verantwoorde manier naar je doelen begeleiden en je nuttige tips over je looptechniek geven. Dat werkt ook extra motiverend. Op die manier hou je het hardlopen ook langer vol.