5 Redenen om een ochtendloop te doen

Lysanne Wilkens Zaterdag, 16 januari 2021
5 Redenen om een ochtendloop te doen
© Barbara Kerkhof

De een vindt het heerlijk, de ander moet er niet aan denken: ’s ochtends vroeg uit bed stappen en direct je hardloopschoenen aantrekken om nog vóór het ontbijt je kilometers te maken. Voldaan en vol energie begin je daarna aan je dag. Maar er zijn nog meer redenen waarom je een ochtendloop zou moeten proberen!

Goed begin van de dag

Hardlopen stimuleert de afgifte van neurotransmitters, wat je direct een goed gevoel bezorgt. Wanneer je loopt in de ochtend, begin je de dag meteen goed: vrolijk en vol energie. Het suffe, slaperige gevoel maakt plaats voor een heldere, frisse blik. Opgewekt kun je daarna achter je bureau kruipen, terwijl je profiteert van een verhoogde productiviteit en betere concentratie. Of voldaan op de bank ploffen, zonder je daar schuldig over te voelen.

Geen excuses

Wanneer hardlopen het eerste is wat je ’s ochtends doet, weet je zeker dat hier niets meer tussen kan komen. Wat je dag ook brengt, die hardlooptraining heb jij al in je spreekwoordelijke broekzak. En daarmee heb je een voorsprong op de rest van de wereld.

Stimuleer je vetverbanding

Na een nachtje slapen ben je door de meeste opgeslagen suikers in je lichaam (de glycogeenvoorraad) heen. Wanneer je op nuchtere maag gaat hardlopen, kan er dus geen suikerverbranding plaats vinden om energie op te wekken. In plaats daarvan worden vetreserves aangesproken. Dit maakt ’s ochtends hardlopen interessant wanneer je wil afvallen. Maar ook wanneer je veel langere afstanden loopt, is het nuttig dat je lichaam vet leert gebruiken als energiebron. Zo kan je lichaam tijdens een marathon efficiënter met energie omgaan.

Timing van je eten

Waar je normaal gesproken rekening moet houden met de tijd tussen je laatste eetmoment en de volgende training, is daar bij een ochtendloop geen sprake van. Je kunt direct beginnen zodra je opstaat. Heb je toch behoefte aan wat energie? Een bakje koffie, handje rozijnen of een (halve) banaan leveren snelle brandstof en liggen niet te zwaar op de maag. Trakteer jezelf na de ochtendloop op een uitgebreid, gezond en smakelijk ontbijt. Dan heb je bovendien wat om naar uit te kijken onderweg.

Magie van de ochtend

De ochtend heeft iets magisch. Hoe vroeger je op pad bent, hoe rustiger het buiten nog is. Zo kun jij maximaal genieten van de vogels die fluiten, optrekkende mist en de zon die langzaam opkomt. Een momentje voor jezelf, nu het gros van Nederland nog op één oor ligt.

Voor de één is ’s ochtends hardlopen makkelijker dan voor de ander, maar met een dosis wilskracht en discipline kun ook jij een ochtendloper worden. Vergeet in ieder geval niet dat de avond voorafgaand aan een ochtendloop bepaalt hoe fit je jouw bed uitstapt.

Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.