Training

Veel beginnende hardlopers stellen zich als eerste doel om 5 kilometer achter elkaar hard te lopen, maar juist de 3 kilometer is een perfect trainings- of wedstrijddoel.

Zeven weken. Dat is de periode die je als beginnende hardloper nodig hebt om de 3 kilometer goed onder de knie te krijgen. En kun je eenmaal 3.000 meter achter elkaar hardlopen, dan is dat een mooie springplank naar langere afstanden. Ook voor gevorderde lopers zit er uitdaging in de 3.000 meter, door te proberen die afstand steeds sneller te lopen. Tien redenen om (vaker) een 3 kilometer te lopen.

1. Goed haalbaar

Of je nu net begint of al wat langer loopt, 3 kilometer hardlopen is voor iedereen te overzien. Houd je het niet vol, dan mag je altijd een stukje wandelen.

2. Leuke Coopertest

Voor veel scholieren is en was het het minst favoriete onderdeel van de gymles: de Coopertest. De 3 kilometer is een leuker alternatief voor deze conditietest: loop je sneller, dan is je beloning dat je eerder klaar bent.

3. Rustig trainen

Voor het lopen van een 3 kilometer hoef je geen uren per week te trainen. Twee keer per week een halfuurtje is genoeg om een goede basis te leggen. Vind je het zo leuk dat je liever drie keer per week traint? Dan kun je de 3 kilometer nog sneller afleggen.

4. Stap voor stap

Dromen van grote doelen, zoals het lopen van een halve of hele marathon is mooi, maar bouw het rustig op, stap voor stap. Die 3 kilometer is een mooi eerste doel.

5. Succes verzekerd

De 3 kilometer is een mooie afstand om met een groep naartoe te werken, bijvoorbeeld met Yakult Start to Run, hét instapproject voor beginnende hardlopers. Zo weet je zeker dat je verantwoord traint en je je succesvol voorbereidt op de 3 kilometer. Vorig jaar rondde 90 procent van de deelnemers het programma met succes af.

6. Mooie trainingsmix

Train je graag gevarieerd? Ook dan is de 3 kilometer echt iets voor jou. Je kunt je erop voorbereiden met intensieve snelheidstrainingen, maar ook met rustige, korte duurlopen of met een combinatie van beide.

7. Voor jong en oud

Of je nu 8 jaar bent of 88 jaar, een 3 kilometer kan altijd. Het is ook een leuke afstand voor een recreatief wedstrijdje tussen opa’s en oma’s en kleinkinderen.

8. Herstel snel

Heb je 3 kilometer op je allerhardst gelopen, dan blijft die inspanning niet nog dagenlang in je benen zitten. Meestal herstel je snel en kun je een paar dagen later de training al weer oppakken. Als beginner kun je beter een weekje op een lager pitje trainen of bijvoorbeeld rustig wat wandelen, zwemmen of fietsen.

9. Progressie

De 3 kilometer is ook een geschikte afstand om je vooruitgang bij te houden. Je kunt bijvoorbeeld eens in de twee maanden een 3 kilometer rennen en daarbij je tijd bijhouden om te kijken hoeveel progressie je hebt geboekt.

10. Snelheidstraining

Loop je al wat langer hard, dan is de 3 kilometer een mooie afstand om te testen hoe het met je snelheid staat, bijvoorbeeld tussen de duurtrainingen voor een langere afstand door.