Gezondheid

Wekelijks beginnen vele honderden mensen, jong en oud, met hardlopen. Ze trekken de stoute schoenen aan en gaan naar buiten voor een bescheiden aantal minuutjes dribbelen: de opmaat van vele tientallen jaren hardloopplezier. Ook lopers die schijnbaar moeiteloos halve marathons uitlopen, zijn ooit begonnen met stukjes van 100 en 200 meter. Maar kan iedereen zomaar beginnen met hardlopen?

Mensen beginnen met sporten omdat het goed is voor hun lichamelijke gezondheid, om af te vallen, of om hun eigen sportieve grenzen te verleggen. Ook je geestelijke gezondheid is gebaat bij regelmatig en bij voorkeur enigszins intensief bewegen. Hardlopen kan je op elk gewenst tijdstip doen en is laagdrempelig om mee te beginnen. Het is daarnaast een van de meest effectieve manieren om de conditie te verbeteren en om calorieën te verbranden. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen voor deze sport kiezen.

Niet voor iedereen

Kan iedereen zomaar beginnen met hardlopen? Ja en nee. Er wordt wel gezegd: als je kunt wandelen, dan kun je ook hardlopen. Voor heel veel mensen is dat ook zo, maar niet voor iedereen. Dat heeft onder andere te maken met de krachten die je onderstel tijdens het hardlopen te verwerken krijgt (bij elke voetlanding pakweg driemaal het lichaamsgewicht) en de impact van de inspanning op het hart-longsysteem. Wanneer kan je beter niet (zelfstandig) beginnen?

  • als je niet pijnvrij kunt wandelen, dan is het niet verstandig om te gaan hardlopen zonder raadpleging van een huisarts, fysiotherapeut of sportarts;
  • als je overgewicht hebt (BMI >25) hoeft dat geen beletsel te zijn om te beginnen, maar moet je je wel bewust zijn van een verhoogd risico op blessures. Je kunt de trainingsbelasting het beste heel voorzichtig opbouwen en alert blijven op pijntjes;
  • als je lijdt aan obesitas (BMI >30) kan je beter nog niet beginnen met hardlopen, maar is het raadzaam eerst op een andere wijze te proberen je BMI te verlagen tot onder de dertig. Je kunt dat het beste doen door aanpassingen aan je voedingspatroon aan te brengen en daarnaast meer te bewegen. Kies voor low-impactbewegingsvormen als wandelen, fietsen, of cardio-oefeningen op de sportschool (wandelen op de loopband, fietsen op de hometrainer of spinningfiets, of roeien op de ergometer, de crosstrainer of het steps-apparaat);
  • als je lange tijd niet gesport hebt of er hartproblemen in je familie voorkomen, dan is het aan te bevelen eerst een inspanningstest te doen bij een sportmedische instelling. Bespreek in elk geval je plan om te gaan hardlopen met je huisarts;
  • als je medicijnen gebruikt of gezondheidsklachten vermoedt of ervaart is het goed om eerst met de huisarts te overleggen;
  • ook als je problemen hebt met je ademhaling, bijvoorbeeld benauwdheid, kortademigheid of astmatische klachten, is een bezoek aan de huisarts wenselijk.

Doorzetten

Beginnen met hardlopen is een investering die zich niet binnen enkele dagen of weken uitbetaalt. Het vraagt doorzettingsvermogen en geduld. Het kan vele weken duren tot het hardlopen wat makkelijker gaat en je benen gaan ‘snappen’ wat de bedoeling is. De kans dat je het volhoudt is groter als je het met anderen doet, bijvoorbeeld met een Yakult Start to Run-programma bij een atletiekvereniging bij jou in de buurt. Ga ook eens kijken bij een hardloopevenement om je te laten inspireren. En let dan niet alleen op de kopgroep, maar juist op de lopers achter in het veld. Als zij het kunnen, dan moet het jou toch ook lukken?

Foto: Shutterstock