Gezondheid

In de wintermaanden is het onvermijdelijk dat griep en verkoudheid weer opduiken. Waarschijnlijk merk je in je omgeving op werk of op school ook al dat op dit moment veel mensen ziek zijn. Wat doe je met je hardloopschema als je grieperig of verkouden bent? Het idee dat je ‘het er wel uit zweet’ is in ieder geval een onzinnig fabeltje. Hardlopen.nl –medisch expert Mirjam Steunebrink geeft advies over hoe je het beste je training kunt aanpassen als je ziek bent.

Een griepepidemie betekent dat verkoudheden, griepaanvallen en andere infectieziekten weer in groten getale de kop kunnen opsteken. De niet-sporter zal gauw zal zeggen dat het niet verstandig is om te sporten als je ziek bent, maar zeker onder fanatieke sporters leeft de vraag of je met griep kunt sporten wel degelijk. Veel sporters zijn toch ongeveer 3 tot 4 maal per jaar verkouden en als dat moment samen valt met sportieve plannen moet je toch een keuze maken.

Verschil griep of verkoudheid

In de volksmond wordt een verkoudheid al snel een griepje genoemd, maar het is zeker niet hetzelfde. Een verkoudheid is een infectieziekte die door verschillende virussen veroorzaakt kan worden. Deze ziekte kenmerkt zich door moeheid, loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en

hoesten. Vaak bestaat er ook lichte temperatuursverhoging. Griep is een virusinfectie en wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus, namelijk het influenzavirus. Het leidt tot hevigere symptomen die meestal ook het gehele lichamen betreffen, zoals koorts (39-40 graden), een gevoel van algehele vermoeidheid en echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten.

Twee regels

Als je je ziek voelt twijfel je misschien of je nu wel of niet moet gaan hardlopen. Sportarts Mirjam Steunebrink heeft daar twee regels voor. “Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden. Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.” De tweede regel gaat over het aanpassen van je training aan je gevoel. “Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.”

Gevaarlijk

Waarom die voorzichtigheid zul je misschien denken? Het is goed om te weten dat trainen met griep of koorts gevaarlijk is. Steunebrink: “Als je griep hebt is je immuunsysteem verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een myocarditis. Rust nemen dus en niet trainen!”

Herstel = dagen ziek x 2

Als je je weer beter voelt, moet je natuurlijk niet weer in een keer volle bak gaan trainen. Geef je lichaam een aantal dagen rust om te herstellen. “De basisregel die je het beste kunt hanteren is dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.”

De nek-check

Met een verkoudheid geldt een andere stelregel. Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’. Steunebrink: “Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts, dan kun je gerust gaan hardlopen. Doe dat de eerste twee tot drie dagen wel op een lagere intensiteit.” Bij ziekteverschijnselen die zich ook onder nek zitten zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen, geldt het advies om niet te gaan sporten. Steunebrink: “Het idee om toch te gaan sporten ‘om de ziekte er uit te zweten’ is een onzinnig fabeltje.”

Bron: Sportzorg.nl