Hardlopen om je fysiek en mentaal beter te voelen

Maandag, 28 maart 2022
Hardlopen om je fysiek en mentaal beter te voelen

Dat hardlopen goed voor je is, wist jij vast al. Maar wist je ook dat hardlopen als therapie wordt gebruikt bij psychische klachten en stress? Bewegen zorgt dat je uit de piekermodus komt.

Hardlopen is goed voor lichaam en geest. Het maakt je fit en vermindert somberheid, depressieve klachten en stress. Druk, druk, druk? Maak niet de fout om het sporten over te slaan. Op deze momenten heb je beweging juist het hardst nodig om je stressniveau omlaag te brengen. Echt waar, na een rondje hardlopen kom je stralend terug!

Gezondheidswinst

Uit onderzoek blijkt dat er een direct verband is tussen de afname van psychische klachten en de toename van beweging. Vooral duursport is goed, zoals hardlopen. Tijdens een duurloop kan je lichaam namelijk geen cortisol (stresshormoon) aanmaken. Waar je lichaam tijdens het hardlopen wél een grote hoeveelheid van aanmaakt, is het gelukshormoon endorfine. Dit zorgt voor gevoelens van euforie en geluk en werkt stress-verlagend. Dubbele winst dus!

Hoeveel endorfine je lichaam aanmaakt, hangt af van de duur en intensiteit dat je beweegt. Een half uur tot drie kwartier hardlopen op een rustig tempo is voldoende om het effect te ervaren.

Hardlopen maakt je niet alleen gelukkiger, het geeft ook je zelfvertrouwen een boost. Je verlegt je grenzen en bewijst jezelf dat je tot meer in staat bent dan je had gedacht. Dat geeft een voldaan en goed gevoel.

Runningtherapie

Hardlopen kun je effectief inzetten als therapie bij psychische klachten en stress. Runningtherapie wordt aangeboden op verschillende locaties in Nederland. Onder begeleiding van een ervaren trainer loop je letterlijk de stress uit je lijf. Gevoelens van onzekerheid, angst en depressie nemen af, waardoor jij beter in je vel zit!

Woensdag 6 april 20.00 - 21.00 uur

Webinar Runningtherapie

Leer van de successen van Klaas Boomsma, Jaap van Gelderen en Janneke Poort

Meld je aan
Powered by Stichting Bewegen voor je Brein