Gear

Je hebt niet veel nodig om te beginnen met hardlopen. Wat echter absoluut niet mag ontbreken, is een goed paar hardloopschoenen passend bij het pronatieprofiel van jouw voeten. Pronatie verwijst naar de manier waarop de voet draait tijdens het hardlopen en heeft betrekking op drie fases tijdens het lopen: de landingsfase, midstandsfase en afwikkelingsfase.

Met pronatie op zichzelf is niets mis, want daarmee wordt een deel van de schok opgevangen die ontstaat wanneer je een stap zet. Sommige hardlopers proneren meer (overpronatie), anderen minder (onderpronatie) en het is belangrijk om je type schoen daarop af te stemmen. Bekijk het slijtagepatroon van je hardloopschoenen of laat een loopanalyse maken bij een hardloopspeciaalzaak om te bepalen wat jouw pronatiepatroon is.

Neutraal

Lopers met een neutrale pronatie landen op de buitenkant van de hiel en kantelen vervolgens naar binnen om de schok van de landing op te vangen. Hardlopers met een normaal pronatiepatroon kunnen met verschillende neutrale loopschoenen uit de voeten. Afhankelijk van jouw eigen voorkeur kan dit een schoen met demping zijn of juist een reactieve hardloopschoen waardoor je een directer contact met de grond voelt.

Hoe te herkennen: de zolen van je hardloopschoenen vertonen S-vormige slijtage.

Geschikte schoen: kies bijvoorbeeld voor een neutrale loopschoen met lichte ondersteuning, zoals de Gel-Nimbus van ASICS.

Overpronatie

Bij overpronatie heeft je voet de neiging te veel naar binnen te kantelen. Hardlopers met overpronatie hebben veel ondersteuning nodig. Gerichte demping en stabiliteit kunnen zorgen voor een betere schokverdeling tijdens het hardlopen en de druk op de binnenkant van de voet verminderen.

Hoe te herkennen: extra slijtage aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet (vooral bij de grote teen). Als je je schoenen op een vlakke ondergrond zet, kantelen ze mogelijk iets naar binnen.

Geschikte schoen: de Gel-Kayano van ASICS zorgt voor extra stabiliteit en begeleiding bij de afzet.

Onderpronatie

Hierbij kantelt de voet tijdens het lopen niet naar binnen en wordt de schok van de landing te veel opgevangen door de buitenkant van de voet. Om te voorkomen dat de voet te veel naar buiten kantelt tijdens de afwikkeling, kun je het beste kiezen voor een neutrale schoen met veel demping.

Hoe te herkennen: de zolen van je hardloopschoenen zijn vooral aan de buitenkant versleten. Als je je hardloopschoenen op een vlakke ondergrond zet, kantelen ze mogelijk iets naar buiten.

Geschikte schoen: de Gel-cumulus van ASICS zorgt voor schokabsorptie in zowel de achter- als voorvoet. De geïntegreerde hielkap houdt je voet op zijn plek.

Ben je er nog niet helemaal uit welk schoenprofiel bij jou past? Maak dan gebruik van deze handige tool.