Slimmer trainen met de Garmin Forerunner 255

Lysanne Wilkens
Lysanne Wilkens Maandag, 20 juni 2022
Slimmer trainen met de Garmin Forerunner 255

De Garmin Forerunner 255 is een smartwatch gemaakt voor de fanatieke hardloper die het meeste uit zijn of haar trainingen wil halen. Met dit hardloophorloge kun je jouw prestaties en herstel nauwkeurig tracken, dag én nacht. We hebben hem voor je getest!

De Forerunner 255 is de opvolger van de Forerunner 245, uitgebreid met handige functies waarmee je nog beter inzicht krijgt in je trainingsstatus en herstelvermogen. Zo kun je jouw hardloopprestaties naar een hoger niveau brengen.

De hele dag door

Voor een compleet overzicht van je trainings- en herstelstatus draag je de Garmin Forerunner 255 dag en nacht. Zodra je wakker wordt, staat er een ochtendrapport voor je klaar. Hierin vind je informatie over je hartritmevariabiliteit (HRV-status), wat inzicht geeft in de variatie tijd tussen hartslagen en een belangrijke indicator is voor je gezondheid en mate van stress of overtraindheid. Ook ontvang je een overzicht van je nachtrust en de invloed die dit heeft op je herstel. Dat zijn belangrijke inzichten om mee te nemen bij het plannen van je volgende training.

Voor iedere training

Weet je al welke training je vandaag gaat doen? Je Garmin Forerunner 255 doet trainingssuggsties die na elke hardloopsessie worden aangepast aan je prestaties en herstel. Door je aankomende races op te nemen in de agenda van de Garmin Connect app, zal je horloge hier ook rekening mee houden. De aanbevolen workouts zijn daarom nauwkeuriger dan in voorgaande modellen van de Forerunner.

De echte datafreak kan de Garmin Forerunner 255 koppelen met een Running Dynamics Pod of HRM-Pro hartslagband, waardoor je inzicht krijgt in het vermogen waarmee je loopt. Zo heb je nog meer controle over de inspanning die je levert.

Met de geüpdate activiteitenprofielen maak je onderscheid tussen hardlooptrainingen op de weg, atletiekbaan of loopband. Zelfs een trailrun en virtuele run behoren tot de opties. Zo maak je jouw trainingslogboek nóg specifieker. Ook als je hardlopen met andere sporten combineert, bieden de ruim dertig activiteitenprofielen genoeg mogelijkheden: van yoga en HIIT tot fietsen, (open-water)zwemmen en triathlon.

Verbeteringen

De GPS-meting is verbetert ten opzichte van voorgaande modellen. Door gebruik te maken van meerdere wereldwijde satellietnavigatiesystemen, kan de GPS-locatie nauwkeuriger worden bepaald. Zelfs in bosrijke omgevingen en tussen hoge gebouwen kun je vertrouwen op een accurate meting van je tempo en afstand.

Een ander voordeel is de langere levensduur van de batterij. In de smartwatch-modus is het horloge 14 dagen te gebruiken, in GPS-modus tot 30 uur. Hoe intensiever je jouw sporthorloge gebruikt, hoe sneller de batterij weer opgeladen moet worden.

Alles in één

Door de smartwatch te koppelen met je smartphone, krijg je al jouw agenda- en berichtmeldingen direct op je pols binnen. Wil je liever niet continu worden lastgevallen, dan kun je dit natuurlijk ook uitschakelen. Een andere handige functie is Garmin Pay, waardoor je met je horloge contactloze betalingen kunt doen. Spontaan een kopje koffie of snelle boodschap doen na het trainen? Geen probleem, want je hebt je pinpas voortaan altijd bij je!

De Garmin Forerunner 255 Music is een speciale uitvoering waarop je maximaal 500 nummers of afspeellijsten van Spotify, Deezer of Amazon Music (mits je een abonnement voor deze diensten hebt) kunt downloaden. Zo heb je altijd je favoriete muziek bij je en kun je uren vooruit zonder steeds naar dezelfde nummers te luisteren.

Check het complete Garmin aanbod

Op zoek naar een sporthorloge?

Wat je doel ook is, Garmin heeft sporthorloges voor iedere hardloper.

Bestel jouw Garmin bij RunningDirect
Hardloophorloge
Lysanne Wilkens
Geschreven door

Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.