Gear

Heerlijk hardlopen door de frisse buitenlucht. maar ook plassen en blubber horen hier bij. Zeker tijdens de koude maanden. Gelukkig vinden de meeste hardlopers het niet erg om nat of vies te worden, dus blijf lekker naar buiten gaan. Maar vuil en water zorgen er wel voor dat je schoenen er versleten uitzien, terwijl ze dat misschien nog niet zijn. En op de lange termijn lopen ze ook minder goed en prettig. Af en toe hebben je schoenen dus een beetje aandacht nodig.

1. Grote-binnen-beurt

Ook de binnenkant van je schoenen wordt nat: zweet en soms diepe plassen of harde regenbuien zorgen hiervoor. Lucht je schoenen dus minimaal na elke training. Even laten uitstomen, liefst op een frisse plek zoals de tuin of het balkon, voordat je ze opbergt. Geef ze zeker in de winter geregeld ook een grote-binnen-beurt. Haal de voering of de inlegzool eruit (dat kan bij de meeste hardloopschoenen) en was deze afzonderlijk in een simpel sopje met water en wat zeep. Hierdoor blijft de binnenkant van je schoen lekker fris. Veters kun je in de wasmachine wassen, of als ze er echt niet meer uitzien vervangen. Ze ruiken en zien er na deze beurt weer uit als nieuw.

2. Zure regen

Wist je dat de zuren die in regen zitten een chemische reactie geven met de dempzool van je hardloopschoenen? Hierdoor worden deze sneller aangetast en kan de demping van de schoen verdwijnen. En als jij graag in de bossen loopt, slijten deze extra snel aangezien de bosgrond vaak vochtig is. Simpele oplossing: even met een oude afwasborstel schoon borstelen onder de kraan.

3. Snelle-buiten-beurt

Smaken verschillen. De ene loper is blij dat het gloednieuwe van de schoenen af is na een winters rondje. De ander baalt van die vlekken. Behoor jij tot de laatste groep? Verwijder vuil zoals modder, zand en grind snel en makkelijk. Gebruik een oude tandenborstel of nagelborsteltje, wat warm water en zachte, ontvettende zeep. Hiermee verwijder je het meeste vuil en glimmen ze weer bij je volgende rondje.

4. Droge-beurt

Flink nat geworden? Droog je schoenen niet op of bij een verwarming. Het lijkt misschien een goed idee, maar de directe warmte verandert de vorm van je schoenen. Daarbij kan het de lijm tussen de verschillende lagen van de zool aantasten en hierdoor kan zelfs een stabiliteitsprobleem ontstaan. Droog ze gewoon op natuurlijke manier. Open de schoen en stop er een prop kranten of keukenrol in, dit trekt het ergste vocht eruit. Zijn ze niet droog voor je volgende training? Lees dan zeker tip 5.

5. Mix up your run

Een tweede paar hardloopschoenen is géén overbodige luxe. Zeker niet als jij verschillende training doet en dus wisselt van bijvoorbeeld ondergrond, snelheid en duur. Wist je trouwens dat variatie in training gezond voor je lichaam en geest is? En het is een heel goed excuus om een tweede paar aan te schaffen. Want net zoals je niet gaat tennissen op je voetbalschoenen, ga je ook niet het bos in met je spikes. Sportmerk ASICS motiveert lopers te variëren met hun filosofie Mix Up Your Run, een kort en inspirerend filmpje.

Train jij wel altijd op dezelfde manier en ondergrond, is het tóch verstandig en zelfs duurzaam om uit twee paar schoenen te kunnen kiezen. Zeker tijdens de herfst en winter. Wanneer jij wisselt van schoenen, kan het andere paar drogen, luchten en terug in vorm komen, net als jij ;)

6. Eerste hulp bij gras- en bloedvlekken

Blaren, eigenwijze teennagels? Dat geeft lelijke bloedvlekken en ziet er onfris uit. Een sterke vlekkenoplosser voor je kleding, zoals Vanish Oxi Action, doet ook wonderen voor je schoenen. Spoel eerst het meeste bloed eruit onder de koude kraan. Volg daarna tip 1 en 4. Ben je los gegaan op een grasveldje? Dr. Beckmann Vlekkenduivelgras is de tip: de naam zegt genoeg.

Wanneer zijn jouw schoenen aan vervanging toe?