Gear

Volgens een oud gezegde moet men geen oude schoenen wegdoen voordat men nieuwe heeft. Dat geldt niet voor hardloopschoenen. Beste hardlopers, doe de oude schoenen niet weg voordat je de nieuwe schoenen goed hebt ingelopen.

Natuurlijk, je bent niet over één nacht ijs gegaan bij de aanschaf van je nieuwe schoenen. Je hebt ze niet met een paar muisklikken uit de eerste de beste webshop gehengeld, maar hebt je laten adviseren in een hardloopspeciaalzaak. Thuisgekomen wil je ze het liefst meteen aantrekken om dat heerlijke hardlopen-op-nieuwe-schoenen gevoel te ervaren. Hoe begrijpelijk ook, het is niet slim om te doen. De overstap van oude naar nieuwe hardloopschoenen gaat namelijk nogal eens gepaard met klachten of zelfs blessures.

Nieuwe stand

Zelfs als je hetzelfde merk en model van de schoenen waar je nu zo heerlijk op traint hebt gekozen, is er een risico op problemen. Er kunnen veranderingen in het productieproces hebben plaatsgevonden, of er is gekozen voor andere materialen. Nieuwe schoenen zijn sowieso anders, simpelweg omdat ze nog niet versleten zijn. De demping is letterlijk als nieuw, de zool nog zonder slijtage, de tussenzool nog niet ingezakt.

Dit alles maakt dat je lichaam tijdens het hardlopen in een iets andere stand komt dan tot nu toe het geval was. Het gaat om minimale afwijkingen, tijdens de landing, de steunfase en de afzet. Hierdoor zijn de krachten op spieren, pezen, botten en gewrichten net even anders. Het gaat om piepkleine veranderingen, maar omdat je er per uur pakweg 5000 keer mee te maken krijgt – zoveel keren land je op een voet – kunnen de gevolgen groot zijn.

De overstap van oud naar nieuw

Gun je lichaam de tijd om aan die kleine veranderingen te wennen, en doe de overstap van je oude naar de nieuwe schoenen letterlijk en figuurlijk stapsgewijs:

1. Draag ze af en toe overdag zonder er op hard te lopen, bijvoorbeeld in huis, op je werk, als je de hond uitlaat of boodschappen doet;

2. Maak een paar langere wandelingen;

3. Begin met een korte training, rustig tempo, 15 minuten. Doe de rest van je trainingen op de oude schoenen. Houd vooral de reactie van de scheenbeen- en kuitspieren in de gaten;

4. Breid de lengte van de trainingen uit, gaat het goed dan kun je er om de andere dag op trainen;

6. Gaat 45 minuten rustig hardlopen goed? Dan kun je beginnen met snelheidswerk.

Trek voor het hele proces drie tot vier weken uit. Is het verschil – bijvoorbeeld in demping of in de ‘drop’ (de hoogte van de hak ten opzichte van de bal van de voet in de schoen) – tussen de oude en de nieuwe schoen groter, denk dan eerder in termen van maanden dan van weken. Dat geldt zeker als je de overstap wilt maken naar barefoot hardlopen.

Een laatste tip: zorg dat je twee paar hardloopschoenen hebt en wissel regelmatig, bijvoorbeeld om de training. Dat lijkt duurder, maar is het niet: elk paar gaat immers twee keer zo lang mee.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.